تهران، سعادت اباد، میدان کاج، خیابان یازدهم شرقی یا مقدس، پلاک 3، واحد 102
دکتر طاهره فروغی فر » بیماری های زنان » عمل جراحی فیبروم رحم (میومکتومی)

عمل جراحی فیبروم رحم (میومکتومی)

جراحی فیبروم رحم که با عنوان میومکتومی نیز شناخته می شود، روش جراحی است که به منظور برداشت تومورهای خوش خیم به نام فیبروم از دیواره عضلانی رحم انجام می شود.

نوع جراحی با توجه به اندازه، تعداد و محل قرارگیری فیبروم ها تعیین می شود.بعد از جراحی فیبروم، رحم و یا سایر ارگان های تناسلی حفظ می شود و بیمار قادر به بارداری در آینده می باشد.

فیبروم ها معمولا منجر به بروز درد و خونریزی های شدید سیکل قاعدگی می شوند و می توانند اختلالاتی را برای باروری ایجاد کنند. این احتمال وجود دارد که فیبروم ها عفونی شوند و نیاز به جراحی و خارج کردن آن ها باشد.

فیبروم ها معمولا در سه ناحیه تشکیل می شوند:

• داخل دیواره رحم، که فیبروم ها عمدتا در این ناحیه تشکیل می شوند.
  • داخل غشای مخاطی (آندومتریوم). این نوع فیبروم ها معمولا با درد و خونریزی شدید در سیکل قاعدگی همراه هستند.
  • در دیواره خارجی رحم.

اقدامات قبل از جراحی فیبروم

پیش از جراحی، مصرف هر گونه دارو و مکمل باید به پزشک گزارش داده شود. داروهای رقیق کننده خون مانند نوافن و آسپیرین، ویتامین ها و مکمل ها باید قبل از جراحی قطع شوند چرا که احتمال خونریزی حین و بعد عمل بیشتر خواهد شد.

• توصیه می شود از چند هفته قبل از جراحی، از کشیدن سیگار و دخانیات دوری شود تا به تسریع روند بهبودی کمک شود.
  • معمولا اسکن اولتراسوند به منظور تشخیص و شناسایی فیبروم قبل از جراحی انجام می شود.
  • آزمایش خون نیز می تواند به تشخیص کم خونی کمک کند.
  • آزمایش ادرار نیز هر گونه عفونت در سیستم ادراری را نشان می دهد.

روند جراحی فیبروم

جراحی فیبروم یا همان میومکتومی با توجه به اندازه و محل تشکیل فیبروم، به سه روش زیر قابل انجام می باشد:

• میومکتومی شکمی. در این روش، برشی بزرگ بر روی شکم زده می شود. اغلب این برش به صورت افقی بالای خط بیکینی زده خواهد شد. البته این برش می تواند به صورت عمودی بر روی شکم نیز باشد.

رحم برش زده می شود، که معمولا این کار با استفاده از لیزر انجام خواهد شد. فیبروم ها برداشته می شوند و درپایان، رحم، دیواره شکم و پوست بخیه زده خواهد شد.

این روش جراحی عمدتا برای چندین فیبروم و فیبروم های عمقی کاربرد دارد. میومکتومی شکمی، دوره نقاهت طولانی تری را به همراه دارد.

• میومکتومی لاپاراسکوپی. فیبروم های موجود در غشای آندومتریوم، اغلب به روش لاپاراسکوپی برداشته می شود. چند برش کوچک زده می شود تا امکان وارد شدن ابزارهای مختلف و دسترسی به رحم فراهم گردد.

لاپاراسکوپ، از جمله این ابزارهاست که دوربین متصل به لوله ظریف این ابزار، تصاویر دقیقی از داخل رحم را در اختیار پزشک قرار می دهد. فیبروم ها برداشته می شوند و برش ها بخیه زده خواهند شد.

طول دوره نقاهت این روش به مراتب کمتر از جراحی به روش شکمی می باشد.

• میومکتومی هیستروسکوپی. در این روش، دهانه رحم گشاد و فیبروم ها برداشته می شوند، بی آن که نیازی به ایجاد برش بر روی شکم باشد. ابزاری به نام رتروسکوپ، از طریق دهانه رحم وارد و فیبروم از راه واژن برداشته خواهد شد.

اقدامات و مراقبت های بعد از جراحی فیبروم

بعد از جراحی،

• موارد حیاتی بدن مانند دمای بدن، ضربان قلب و فشار خون کنترل می شود.
  • هر گونه تغییر در ترشح واژن باید بررسی گردد.
  • آنتی بیوتیک از راه تزریق وریدی به بیمار داده می شود تا جلوی عفونت گرفته شود.
  • کاتتری به مدت چند روز جهت تخلیه مثانه قرار داده می شود.
  • بیمار می تواند رژیم غذایی طبیعی خود را داشته باشد.

از جمله اقدامات و مراقبت هایی که بیمار باید به آن اهمیت دهد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• استراحت در منزل تا حد امکان
  • دوری از ایستادن های طولانی مدت
  • مصرف داروها طبق تجویز و دستور پزشک
  • بسته به نوع جراحی، بیمار دو تا شش هفته بعد از جراحی می تواند به محل کار خود برگردد.
  • در صورت مشاهده هر گونه خونریزی غیر طبیعی از واژن و یا علائمی از عفونت از قبیل تشدید درد، تورم و یا افزایش ترشح، سریعا باید به پزشک مراجعه کند.

در پایان این که،

جراحی فیبروم یا میومکتومی، از جمله جراحی های در آوردن رحم است که در آن رحم و یا سایر ارگان های تناسلی حفظ می شود. بعد از طی شدن دوره ترمیم و بهبودی، هیچ گونه تاثیری بر روی رابطه جنسی گذاشته نخواهد شد و فرد در آینده قادر به بارداری می باشد.

بسته به عمق اسکار موجود در رحم، ممکن است نیاز باشد زایمان سزارین در هفته سی و هشتم بارداری انجام شود.

اگر هدف از انجام جراحی، درمان خونریزی غیر طبیعی باشد، آن چه که اهمیت دارد این است که بیمار باید بداند که میزان موفقیت این روش در حدود بیست درصد می باشد.