دکتر طاهره فروغی فر » بیماری های زنان » درمان افتادگی واژن در تهران

درمان افتادگی واژن در تهران

دراین مقاله از سایت دکتر طاهره فروغی فر ، فلوشیپ فوق تخصصی زنان، زایمان و جراح زیبایی زنان با ما همراه باشید.

درمان افتادگی واژن :یکی از مسائل ناراحت کننده که ممکن است بر اثر عوامل مختلف در ناحیه دستگاه تناسلی و واژن زنان به وجود بیاید و فرد را دچار مشکلات و درد های فراوان در قسمت واژن و دستگاه تناسلی کند افتادگی واژن است.

اغلب افتادگی واژن پس از معاینه و تشخیص پزشک، توسط متخصص زنان درمان می شود و در برخی موارد نیاز به جراحی است. ما در این مقاله قصد داریم در خصوص افتادگی واژن، علائم، نحوه درمان و جراحی آن صحبت کنیم.

 

افتادگی واژن چیست؟

در واقع به تضعیف بافت حمایت کننده بافت واژن، پرولاپس واژن گفته می شود.افتادگی واژن یکی از مشکلات شایع در بین زنان است همانطور که قبلا گفته شد عوامل مختلفی در بروز این افتادگی موثر هستند.

به طور کلی بر اثر ضعیف شدن بافت و دیواره جدا کننده مقعد از واژن رخ می دهد. در واقع افتادگی واژن با نام رکتوسل نیز شناخته می شود، به عبارتی دیگر این اتفاق زمانی رخ می دهد که بافت ها واژن و دستگاه تناسلی از موقعیت طبیعی خود خارج شده و ماهیچه هایی که دستگاه تناسلی زنان را حفظ می کنند ضعیف شوند.

drfoorooghi

 

اغلب ممکن است این مشکل باعث بروز بر آمدگی در دیواره های  واژن شود.برآمدگی های به وجود آمده ناشی از افتادگی واژن ممکن است موجب درد های بسیار شدید شوند و غیر قابل تحمل باشند و همچنین اگر که افتادگی واژن بسیار شدید باشد، باعث بر آمده شدن دهانه واژن شود.

 

این مشکل باید توسط متخصص زنان معاینه شود و در صورت جدی بودن مشکل باید جراحی انجام شود.

 

در طی این مشکل به طور کلی اندام هایی مانند لگن یا مثانه یا روده ها به سمت افت پیدا می کنند و در نتیجه افتادگی واژن به وجود می آید.

افتادگی واژن چه علائمی دارد؟

به طور کلی افتادگی واژن با علائمی همراه است که در صورت مشاهده این علائم حتما باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید و تحت درمان توسط پزشک قرار بگیرید.اما باید این نکته را در نظر داشت که اگر افتادگی واژن بسیار جزئی باشد علائمی از خود بروز نمی دهد.

 

متخصص زنان درمان افتادگی واژن

 

بیشتر بخوانید : درمان اختلالات کف لگن

برخی از علائم افتادگی واژن عبارتند از:

  • برآمدگی بافت واژن

هنگامی که افتادگی واژن رخ می دهد اغلب منجر به برآمدگی بافت واژن می شود و بافت دهانه واژن حالتی برآمده به خود می گیرد.

  • مشکل در دفع مدفوع

در هنگام بروز این مشکل و افتادگی واژن اغلب ممکن است فرد در دفع مدفوع با مشکل مواجه شود.

  • سستی در واژن

همچنین نیز افتادگی واژن موجب سستی در بافت واژن می شود.

  • سوزش واژن
  • اختلال در تخلیه ادرار
  • مشکلات جنسی و درد هنگام مقاربت جنسی
  • شل شدگی واژن
  • کاهش خاصیت ارتجاعی واژن

 

علت افتادگی واژن

از سن 30 سال به بعد فرسایش و افتادگی بخش های درونی دستگاه تناسلی و به ویژه  افتادگی واژن شروع می شود. بنا بر آمار به دست آمده ، 90 درصد خانم های متاهل و 80 درصد خانم های مجرد با این عارضه مواجه می شوند و بعد از دوره باروری، تولید برخی فیبرهای انعطاف پذیر در داخل واژن متوقف می شود که در پی آن، دیواره واژن شکننده و نازک و شده و دهانه آن گشاد خواهد شد با کاهش قطر دیواره این اندام، حس اجزای سیستم عصبی نیز کاهش می یابد و میل و لذت جنسی تحت تاثیر قرار گرفته و نزدیکی دردناک خواهد شد

به همین دلیل کج خلقی و مشکلت روحی در خانم ها ظهور می کند. با کمک جراحی های تخصصی به درمان افتادگی واژن پرداخته شده و راضیتمندی جنسی برای طرفین ایجاد می گردد.

 

عوامل زمینه ساز در افتادگی واژن

برخی از عوامل در افتادگی واژن و بروز این مشکل بسیار تاثیر گذار هستند.

برخی عوامل زمینه ساز در افتادگی واژن عبارتند از:

  • زایمان طبیعی: زایمان طبیعی یکی از عواملی است که در بروز افتادگی واژن می تواند تاثیر بسیاری داشته باشد. زیرا که در هنگام زایمان طبیعی وارد شدن فشار شدید به بافت واژن موجب تضعیف بافت نگهدارنده واژن می شود و در نتیجه افتادگی واژن رخ می دهد.
  • یائسگی: همچنین یائسگی نیز در بروز این مشکل می تواند بسیار موثر باشد و وارد شدن به دوره یائسگی موجب افتادگی و شل شدن بافت واژن شود.
  • مصرف سیگار: مصرف سیگار در بروز اغلب بیماری ها نقش بسیاری دارد و همچنین در بروز این بیماری نیز نقش بسزایی دارد.
  • جراحی هیسترکتومی: یکی دیگر از عوامل زمینه ساز در افتادگی واژن، جراحی هیسترکومی در ناحیه لگن است که موجب وارد شدن فشار به بافت لگن می شود و در نتیجه منجر به افتادگی واژن می شود.
  • یبوست: یبوست های مزمن در افراد به دلیل فشاری که به ناحیه لگن و عضلات لگن فرد وارد می کند موجب افتادگی واژن می شود.
  • فیبروم: بیماری فیبروم می تواند یکی از عوامل زمینه ساز در بروز بیماری افتادگی واژن باشد.
  • سابقه ارثی و خانوادگی: سابقه ارثی و خانوادگی در فرد می تواند زمینه ساز بروز این بیماری باشد به طوری که اگر مادر یا خواهر فرد دچار این بیماری باشند، احتمال بروز این بیماری در فرد افزایش پیدا می کند.
  • اضافه وزن: اضافه وزن باعث افزایش احتمال افتادگی واژن در فرد می شود.

 

پیشگیری از شلی واژن

برای پیشگیری از ابتلا به شلی و افتادگی واژن تا حد امکان باید عوامل خطر را کاهش داد. رفع یبوست با داروها و رژیمهای تغذیه ای ، کاهش وزن در افراد خیلی چاق، پرهیز از انجام ورزشهایی با فشار زیاد و طولانی بر عضلات کف لگن توصیه می شود. روش بسیار خوب پیشگیری کننده انجام منظم ورزش های کگل است که سبب تقویت عضلات کف لگن می شوند و بهترین زمان برای شروع آن از سنین پایین و قبل از بروز مشکل است.

 

درمان افتادگی واژن در تهران

  • به طور کلی در خصوص نحوه درمان افتادگی واژن می توان گفت که برای درمان افتادگی واژن درمان های مختلفی وجود دارد.
  • این درمان اغلب شامل درمان های غیر تهاجمی و غیر جراحی می شوند.
  • در حقیقت نحوه درمان افتادگی واژن بر اساس شرایط بیمار و تشخیص پزشک بر اساس شدت مشکل انجام توسط پزشک متخصص انجام می شود و روند درمانی آغاز می شود.

 

به طور کلی درمان های افتادگی واژن شامل موارد زیر است:

تقویت عضلات کف لگن

در واقع در این روش درمانی با انجام برخی تمرینات مانند تمرینات کگل، به تقویت عضلات کف لگن کمک می شود و این روش درمانی اغلب می تواند بسیار موثر باشد.

 

استفاده از پساری ها

در صورت تشخیص و معاینه پزشک، استفاده از پساری ها برای درمان افتادگی واژن به بیمار توصیه می شود. به طور کلی پساری ها، حلقه هایی سلیکونی هستند که در سایز های متفاوت و مختلفی وجود دارند و متناسب شرایط هر فرد داخل واژن قرار می گیرد.

این درمان برای افتادگی واژن به ویژه در زنانی که سنین بالاتری دارند و افرادی که به دلیل برخی بیماری های زمینه ای مانند فشار خون یا مشکلات قلبی قادر به انجام جراحی نیستند می تواند بسیار موثر واقع شود.

 

جراحی های درمانی

  • جراحی صرفا زمانی انجام می شود که درمان های ذکر شده موثر نباشد و یا پزشک به دلیل شرایط بیمار قادر به درمان توسط روش های گفته شده نباشد، از روش درمانی جراحی استفاده می شود.
  • امروزه با پیشرفت علم پزشکی، روش ها و تکنیک های جدیدی برای درمان افتادگی واژن توسط جراحی وجود دارد.
  • امروزه جراحی نسبت به گذشته که اغلب توسط روش های  قدیمی انجام می شد و امکان عود پس از جراحی وجود داشت، این تکنیک ها بسیار موثر تر هستند و میزان عود مجدد بیماری افتادگی واژن با اصلاح مشکلات بسیار کاهش یافته است.
  • روش جراحی به بازگشت کیفیت زندگی  و رابطه جنسی فرد که به دلیل این بیماری دچار مشکلات فراوانی شده بود کمک شایانی می کند.

 

مراقبت های لازم پس از درمان افتادگی رحم در زنان

مراقبت های پس از درمان افتادگی رحم بستگی به نوع درمان و شدت بیماری دارد. در صورتی که درمان شما شامل تغییرات در سبک زندگی، ورزش‌های لیفتینگ و مصرف دارو بوده باشد، باید از ورزش‌های سنگین و لیفتینگ جدا شوید و به استراحت کافی برای بهبود و بازگشت به وضعیت عادی خود بپردازید.

اگر درمان شما به روش جراحی صورت گرفته باشد، باید دستورالعمل های پس از جراحی را به دقت رعایت کنید. شامل استراحت در خانه، استفاده از البسه و تجهیزات پشتیبانی، مصرف داروهای تجویز شده و انجام فعالیت‌های روزانه به طور تدریجی و با توجه به توصیه های پزشک خود می‌شود.

همچنین ممکن است پزشک شما نیاز به انجام برخی تست‌های پیگیری داشته باشد تا بهبود و استحکام کامل حاصل شود. بنابراین، بهترین راهکار برای مراقبت پس از درمان افتادگی رحم، همکاری با پزشک خود و رعایت دقیق دستورالعمل‌های اوست.

 

افتادگی رحم در دختران رخ می‌دهد؟

افتادگی رحم معمولاً در زنان بالغ و پس از سنین پیری رخ می‌دهد. با این حال، در برخی موارد نیز ممکن است در دختران و جوانان رخ دهد. علل افتادگی رحم در دختران ممکن است شامل تضعیف عضلات لگن و عوامل ارثی باشد. همچنین فعالیت شدید و ورزش‌هایی که شامل ضربه به ناحیه لگن هستند می‌توانند باعث افتادگی رحم در دختران شوند.

 

 

 

این مطالب نیز ممکن است برای شما مفید باشد

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *