دکتر طاهره فروغی فر » بیماری های زنان » تکنیک جدید جراحی افتادگی رحم در تهران

تکنیک جدید جراحی افتادگی رحم در تهران

افتادگی رحم در زنان چیست؟

افتادگی رحم (پرولاپس رحم) یعنی شیب و جابجایی رحم از موقعیت طبیعی خود و سوق پیدا کردن به سمت واژن. افتادگی رحم یکی از شایع ترین اختلالی است که با بالا رفتن سن در خانم ها اتفاق می افتد. به مرور زمان و در پی زایمان های متعدد، عضلات و رباط های اطراف رحم ضعیف می شوند. زمانی که این قبیل ساختارها ضعیف می شوند، رحم دچار افتادگی شده و از پوزیشن اصلی خود خارج خواهد شد. این وضعیت، اصطلاحا افتادگی رحم نام دارد.

افتادگی رحم زمانی اتفاق می افتد که استحکام داخلی رحم به مرور زمان کمتر می شود. رحم، یکی از ارگان های دستگاه تناسلی خانم هاست که در لگن واقع شده است. در طول بارداری، این رحم است که جنین را در خود نگه می دارد و هنگام زایمان، دچار کشیدگی می شود.

میزان افتادگی به میزان ضعیف شدن ساختارهای رحم بستگی دارد. گاهی ممکن است رحم تنها به سمت کانال تولد افتادگی پیدا کند و خود را به صورت بیرون زدگی نشان دهد. اما در موارد شدیدتر، رحم به خارج از واژن افتادگی پیدا می کند که با عنوان افتادگی کامل رحم شناخته می شود.

 

فیلمی از جدیدترین تکنیک برای درمان افتادگی رحم در خانمی جوان

علت افتادگی رحم چیست؟

علت افتادگی رحم ممکن است به عوامل زیر برگردد:

  1. ضعف عضلات و بافت‌های حمایتی: ضعف عضلات و بافت‌هایی که رحم را در موقعیت صحیح نگه داشته و حمایت می‌کنند، می‌تواند به افتادگی رحم منجر شود. عواملی نظیر پیری، زایمان‌های بارداری چندگانه، تنش طولانی در عضلات لگنی و شرایطی که منجر به ضعف این عضلات می‌شود، می‌تواند عامل ضعف شدن و افتادگی رحم باشد.
  2. تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی در دوران پس از بلوغ، بارداری و سپس سپس پس از سنین یائسگی می‌تواند ساختار و قوام بافت‌های حمایتی را تحت تأثیر قرار داده و به افتادگی رحم منجر شود.
  3. ضعف عضلات لگن و کف لگن: عضلات لگن و کف لگن مهم برای حمایت و نگهداری رحم در موقعیت صحیح است. ضعف این عضلات می‌تواند باعث افتادگی رحم شود. عواملی نظیر سن، زایمان و تنش دائمی در این عضلات می‌تواند باعث ضعف آنها شده و افتادگی رحم را تسهیل کند.
  4. عوامل جراحی قبلی: عمل جراحی‌های قبلی برروی رحم، مثل سزارین یا استئناف واژنی، می‌تواند باعث ضعف و افتادگی رحم شود.
  5. ژنتیک: عوامل ژنتیکی نیز می‌تواند در افتادگی رحم تأثیرگذار باشد. برخی افراد به دلیل عوامل ژنتیکی، از جمله ضعف وراثتی عضلات لگن و بافت‌های حمایتی، اولین نشانه‌های افتادگی رحم را تجربه می‌کنند.

 

دکتر-طاهره-فروغی-فر

 

احتمال افتادگی رحم در چه مواردی بیشتر است؟

در خانم هایی که:
– بیش از یک زایمان طبیعی داشته اند
– بعد از یائسگی هستند
– سابقه خانوادگی ابتلا به افتادگی رحم دارند
یائسگی زمانی اتفاق می افتد که تولید هورمون های تنظیم کننده سیکل قاعدگی در تخمدان ها متوقف می شود. در صورتی که خانمی دوازده ماه پریود نشود، گفته می شود که یائسه شده است. استروژن، یکی از هورمون هایی است که تولید آن در طول یائسگی متوقف می شود.
هورمون استروژن به قوی تر شدن عضلات و ماهیچه های لگنی کمک می کند. عدم تولید این هورمون، احتمال بروز افتادگی رحم را افزایش خواهد داد.
افتاگی رحم، اختلال به نسبت شایعی است و احتمال بروز آن با بالا رفتن سن بیشتر خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید :  درمان افتادگی واژن 

 

افتادگی رحم چه علایمی دارد؟

افتادگی رحم ممکن است با علایم و نشانه‌های مختلف همراه باشد. برخی از علائم معمول افتادگی رحم عبارتند از:

  1. احساس سنگینی در ناحیه آب‌ روی واژن و لگن: افتادگی رحم می‌تواند با احساس سنگینی و فشار در ناحیه آب‌ روی واژن و لگن همراه باشد. این احساس ممکن است در طول روز بدتر شود و پس از استراحت تا حدی کاهش یابد.
  2. درد در منطقه پایین شکم: برخی از افراد با افتادگی رحم ممکن است درد در منطقه پایین شکم، ناحیه لگن و کمر را تجربه کنند. این درد ممکن است مزمن یا تغییرپذیر باشد.
  3. مشکلات در تخلیه مثانه و روده: افتادگی رحم می‌تواند فشاری روی مثانه و روده‌ها ایجاد کند و باعث ایجاد مشکلاتی مانند تکراری بودن ادرار، نیاز فوری به ادرارکردن، ناتوانی در کامل تخلیه مثانه یا روده و دچار شدن به ترشح در ناحیه واژن شود.
  4. اختلالات جنسی: افتادگی رحم می‌تواند منجر به احساس درد، عدم راحتی یا تغییرات در ارتباطات جنسی شود.
  5. تغییر در شکل و ظاهر مهبل: در برخی موارد، افتادگی رحم ممکن است باعث تغییر در شکل و ظاهر مهبل شود. ممکن است بخشی از رحم به خارج از واژن بروید یا موجب تغییر در طول و عرض واژن شود.

 

مهم است بدانید که نشانه‌ها و شدت آنها بین افراد ممکن است متفاوت باشد و در برخی موارد ممکن است همراهی داشتن علائم گوناگونی داشته باشد

 

جراحی افتادگی رحم در تهران

 

روشهای درمان افتادگی رحم

برای درمان افتادگی رحم روش های جراحی افتادگی رحم و غیر جراحی وجود دارد. نوع درمان با توجه به شدت افتادگی، شرایط جسمانی و سن، و این که آیا بیمار در اینده قصد بارداری دارد یا خیر در نظر گرفته خواهد شد. نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که درمان در بسیاری از خانم ها، نتایج درخشانی را به همراه خواهد داشت.

 

روش های غیر جراحی افتادگی رحم

– ورزش. ورزش های خاص مانند تمرینات کگل، می توانند به تقویت و استحکام عضلات کف لگنی کمک کنند. این روش به خصوص در افتادگی های جزئی و خفیف، بسیار موثر خواهد بود. جهت انجام تمرینات کگل، عضلات کف لگنی باید منقبض و به هم فشرده شوند، درست همانند زمانی که قصد نگه داری ادرار خود را دارید.
این تمرین باید به مدت ده مرتبه در طول روز تکرار شود.
– پساری واژن. پساری دستگاهی است که اطراف و یا زیر قسمت انتهایی رحم قرار داده می شود که باعث می شود رحم در جای اصلی خود نگه داشته شود. این دستگاه باید به طور مرتب تمیز و هنگام رابطه جنسی برداشته شود.

 

روش های جراحی افتادگی رحم

– هیسترکتومی و ترمیم افتادگی. افتادگی رحم می تواند با برداشت رحم به روش جراحی، اصلاح شود. در هیسترکتومی، برشی بر روی واژن (هیسترکتومی واژینال) و یا شکم (هیسترکتومی شکمی) زده می شود. این روش جراحی، پیچیده بوده و از آن جایی که رحم برداشته می شود، فرد دیگر در آینده قادر به بارداری نخواهد بود.
– ترمیم افتادگی بدون هیسترکتومی. این روش شامل برگرداندن رحم به موقعیت طبیعی می باشد. به گونه ای که رحم به رباط های لگنی قسمت انتهایی رحم متصل و در جای خود ثابت نگه داشته می شود. این روش می تواند از طریق واژن و یا شکم انجام شود، که به نوع تکنیک به کار رفته بستگی دارد.
در بیشتر موارد، درمان افتادگی نتایج بسیار خوبی را به همراه خواهد داشت. با این حال، نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که احتمال بازگشت مجدد افتادگی بعد از درمان وجود دارد به خصوص در خانم هایی که اضافه وزن دارند، میزان افتادگی در آن ها شدید است.

 

 

خطرات افتادگی رحم

افتادگی رحم در برخی موارد ممکن است مشکلات و خطراتی را به همراه داشته باشد. برخی از خطرات مرتبط با افتادگی رحم عبارتند از:

  1. عفونت‌های مجاری ادراری و تناسلی: افتادگی رحم می‌تواند باعث اختلال در جریان طبیعی ادرار و ترشحات تناسلی شود، که می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌های مجاری ادراری و تناسلی را افزایش دهد.
  2. مشکلات ناباروری: در برخی موارد، افتادگی رحم ممکن است به مشکلات ناباروری، یعنی عدم توانایی باروری، منجر شود. این امر ممکن است به دلیل اختلال در جریان مثبت اسپرم به رحم، تخمک‌ریزی نامنظم یا عدم رسیدن تخمک به لوله رحمی باشد.
  3. قلب و عروق: در برخی موارد، افتادگی رحم می‌تواند باعث فشار بر روی عروق و یا پنوماتیک ناحیه لگن شود که ممکن است باعث مشکلات قلبی و عروقی مانند ضربان نامنظم، درد قفسه سینه و افزایش خطر بروز خونریزی باشد.
  4. مشکلات روده‌ای: افتادگی رحم ممکن است فشاری بر روی روده اعمال کند و باعث مشکلات روده‌ای مانند یبوست، درد شکمی و نفخ شود.
  5. مشکلات روانی و جنبشی: افتادگی رحم می‌تواند تأثیر مستقیمی بر روی کیفیت زندگی و روانی فرد داشته باشد. این ممکن است منجر به احساس ناراحتی، اضطراب، افسردگی و محدودیت در فعالیت‌های روزمره گردد.

 

درمان افتادگی رحم

 

بیشتر بخوانید : درمان پولیپ رحم

 

هزینه جراحی افتادگی رحم در تهران

هزینه جراحی افتادگی رحم ممکن است بسته به موارد مختلف، از جمله مرکز درمانی، تخصص پزشک، نوع عمل جراحی و سطح پیچیدگی مورد، متغیر باشد. اطلاعات دقیق در مورد هزینه‌ها فقط توسط مراکز درمانی قابل ارائه است.

در عموم، جراحی افتادگی رحم یک جراحی بزرگتر است و می‌تواند هزینه‌های قابل توجهی را در بر داشته باشد. هزینه‌ها شامل هزینه مشاوره قبل از جراحی، هزینه عمل جراحی و بستری در بیمارستان، هزینه مراقبت‌های پس از جراحی، هزینه تست‌ها و آزمایشات پیش و پس از عمل و هزینه‌های دارویی مرتبط با جراحی می‌شود.

بنابراین، بهترین راه برای اطلاع از هزینه دقیق جراحی افتادگی رحم، مراجعه به مراکز درمانی مختلف و مشورت با پزشکان متخصص است. آنها قادر خواهند بود هزینه‌های مربوطه را براساس شرایط شما تخمین بزنند و اطلاعات لازم را به شما ارائه دهند.

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 5]
برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

4 دیدگاه ها
  1. امیر

    سلام آیا میتونم با خانم دکتر در خصوص جراحی افتادگی رحم صحبت کنم

    پاسخ
    • دکتر طاهره فروغی فر

      بله لطفا با مطب تماس بگیرید تا برای شما وقت بذاریم. ممنون از توجهتون

  2. هستی

    سلام خانوم دکتر شما هایمنوپلاستی انجام میدین ؟

    پاسخ
    • دکتر طاهره فروغی فر

      سلام عزیزم بله لطفا با شماره مطب تماس بگیرید
      شماره تماس : 02126760572 – 02126760576

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *