دکتر طاهره فروغی فر » جراحی زیبایی واژن » بیماری آندومتریوز؛ علائم، علت ها و نحوه تشخیص و درمان این بیماری

بیماری آندومتریوز؛ علائم، علت ها و نحوه تشخیص و درمان این بیماری

آندومتریوز یکی از بیماری های رایج زنانه است که زنان در سنین مختلف به آن مبتلا می شوند. این بیماری رحم را درگیر کرده و می تواند باعث ایجاد مشکلات در بارداری خانم ها می شود. این بیماری می تواند از اولین دوره قاعدگی فرد شروع شود و تا دوره یائسگی ادامه داشته باشد. اگر شما هم بنا به تشخیص پزشک با این بیماری مواجه هستید؛ اما در مورد علائم، ماهیت این بیماری، نحوه تشخیص و روش های درمانی آن اطلاعات کافی ندارید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

 

آندومتریوز چیست؟

آندومتریوز یکی از بیماری های رایج در خانم ها است که می تواند از دوران قاعدگی تا دوران یائسگی در هر دختر و زنی به وجود بیاید. در این بیماری یک بافت مانند بافت رحم در خارج از رحم رشد می کند و باعث ایجاد درد شدید در لگن می گردد. افرادی که با این بیماری مواجه می شوند، بارداری سخت تری نسبت به افراد دیگر دارند.

آندومتریوز به دلیل اینکه باعث رشد بافت خاص در خارج از رحم می شود، می تواند التهاب زیادی را به همراه داشته باشد. این التهاب منجر به درد شده و یک سری بافت اسکار و فیبروز نیز در بخش های مختلف بدن و لگن به وجود می آیند. خود این بیماری می تواند بافت های مختلفی را درگیر کند. رشد بافت های مختلف در خارج از لگن، در تخمدان، سپتوم واژن، مثانه و روده و صاف لگن باعث بروز این بیماری در زنان و یک سری علائم خاص می شود که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

 

بیماری-آندومتریوز

علائم آندومتریوز در زنان

علامت اولیه این بیماری که باید زنان به آن توجه زیادی داشته باشند، درد در لگن است. درد معمولا در زمان پریودی در خانم ها به وجود می آید؛ اما باید در نظر داشت که شدت درد معیار خوبی برای تشخیص شدت این بیماری نیست. ممکن است درد کمی را تجربه کنید، ولی بیماری آندومتریوز در شما بسیار پیشرفت کرده باشد. افرادی که با این بیماری مواجه می شوند، درد زیادی را در عضلات تجربه می کنند که این موضوع می تواند قاعدگی را برای آن ها سخت و غیر تحمل کند. درد ایجاد شده در این بانوان ممکن است در اثر گذر زمان افزایش پیدا کند. از جمله علائم آندومتریوز در زنان عبارتند از:

  • قاعدگی دردناک: درد و گرفتگی در لگن می تواند قبل از شروع دوره پریودی آغاز شود و تا چندین روز هم ادامه داشته باشد. این درد ممکن است در ناحیه کمر و شکم نیز ادامه داشته باشد.
  • رابطه جنسی دردناک: افرادی که دارای بیماری آندومتریوز هستند، معمولا در حین رابطه جنسی درد زیادی را تجربه می کنند.
  • درد همراه با اجابت مزاج یا دفع ادرار: افرادی که در کنار احساس درد در دوران پریودی، درد به همراه مدفوع را نیز تجربه می کنند، به احتمال زیاد با بیماری آندومتریوز مواجه شده اند.
  • خونریزی بیش از حد: بیماری آندومتریوز می تواند باعث شود تا در میان دوره های قاعدگی خودتان، خونریزی های بین قاعدگی را نیز تجربه کنید.
  • ناباروری: گاهی اوقات زمانی این بیماری در زنان تشخیص داده می شود که افراد به دنبال روش های درمانی برای ناباروری هستند.
  • سایر علائم و نشانه ها: یک سری علائم و نشانه های دیگری نیز در افراد مبتلا به این بیماری دیده می شوند که از جمله آن ها می توان به اسهال، یبوست، خستگی، نفخ و حالت تهوع در دوره قاعدگی اشاره کرد.

 

علائم-آندومتریوز-در-زنان

 

بیشتر بخوانید : درمان تنبلی تخمدان

علل بروز این بیماری چیست؟

به طور کلی، علت دقیق بروز این بیماری در زنان مشخص نیست؛ اما ممکن است دلایل زیر باعث بروز این بیماری شوند.

  • قاعدگی رتروگراد: در قاعدگی رتروگراد، خون قاعدگی که دارای سلول های آندومتر می باشد، به جای اینکه از بدن خارج شود، می تواند از طریق لوله های فالوپ خارج گردد و به سمت لگن جاری شود. این سلول های خارج شده از رحم، می توانند به اندام های واقع در لگن بچسبند و رشد کنند.
  • تبدیل سلول های جنینی: برخی از هورمون ها مانند هورمون استروژن ممکن است بتوانند سلول هایی که در مرحله اولیه رشد هستند را به یک سلول شبیه آندومتریوز تبدیل کنند.
  • اسکار جراحی: پس از برخی از انواع جراحی های خاص مانند هیسترکتومی یا سزارین، سلول های آندومتریوز ممکن است به یک بخش از بدن متصل شوند و کم کم رشد کنند.
  • انتقال سلول های آندومتر در رگ های خونی یا سیستم مایع بافتی (لنفاوی): اگر سلول های آندومتر در رگ های خونی و یا مایع بافتی لنفاوی وجود داشته باشند، ممکن است به سایر بخش های بدن منتقل شوند.
  • اختلال سیستم ایمنی: اگر افراد با اختلال در سیستم ایمنی مواجه باشند، احتمال اینکه آندومتریوز رشد کند و سیستم ایمنی بدن قادر به تشخیص آن نباشد، وجود دارد.

 

نحوه تشخیص بیماری زنانه آندومتریوز

پزشکان ممکن است بر اساس شرایط پزشکی و معاینات فیزیکی به ابتلا به آندومتریوز مشکوک شوند و از ابزارهای تشخیصی برای این بیماری استفاده کنند. به طور کلی، دو روش برای تشخیص این بیماری وجود دارد که عبارتند از:

  • لاپاراسکوپی: با لاپاراسکوپی می توان یک برش کوچک در شکم ایجاد کرد و یک لوله نازک را با نور و دوربین وارد شکم نمود. در این صورت می توان بافت های داخل رحم را نگاه کرد و رشد بافت را نیز بررسی نمود.
  • بیوپسی: بیوپسی یکی از بهترین روش های تشخیص بیماری آندومتریوز است. در این روش پزشک یک خراش کوچک روی سلول ها ایجاد می کند و آن ها را به آزمایشگاه ها ارسال می کند. سپس، می توان با بررسی بافت ها زیر میکروسکوپ، ماهیت آن ها را تشخیص داد.

 

تشخیص-و-درمان-آندومتریوز

بیشتر بخوانید : نمونه برداری از رحم

روش های درمانی این بیماری

روش های درمان آندومتریوز معمولا شامل روش های تسکین دهنده و کنترل کننده هستند. معمولا این بیماری به طور کامل درمان نمی شود؛ اما می توان از روش های زیر برای کنترل آن کمک گرفت.

  • مصرف داروهای مسکن برای کاهش درد در افراد مانند ایبوپروفن و پاراستامول
  • مصرف داروهای هورمونی و ضد بارداری برای کنترل وضعیت رشد این بافت ها در بدن
  • جراحی با هدف بریدن تکه های بافت آندومتریوز جهت جلوگیری از رشد بافت در خارج از رحم
  • هیسترکتومی یا جراحی با هدف برداشتن بخشی یا تمام اندام های تحت تاثیر آندومتریوز (به طور مثال، برداشتن بخشی از کولون، یا آپاندیس یا رحم)

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

2 دیدگاه ها
  1. فاطمه رحیمی

    سلام من سونوگرافی واژینال دادم و به من گفتند که

    دوتا کیست اندرومتیوز 3سانت و 5 سانت دارم

    ایا به طور قطع جراحی نیاز هست؟

    پاسخ
    • دکتر طاهره فروغی فر

      سلام با مطب تماس بگیرید

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *