دکتر طاهره فروغی فر » بیماری های زنان » نمونه برداری از رحم و هزینه آن

نمونه برداری از رحم و هزینه آن

نمونه برداری از رحم چیست؟

نمونه‌برداری از رحم یک روش تشخیصی است که در آن نمونه‌ ای از بافت رحم جهت بررسی تحت میکروسکوپ قرار می‌گیرد. این روش به عنوان یکی از متداول‌ ترین روش‌های تشخیصی در پزشکی برای تشخیص بیماری‌های رحمی مانند التهابات، تغییرات سلولی، عفونت‌ها، عفونت‌های قارچی و سرطان استفاده می‌شود.

 

دکتر-طاهره-فروغی-فر

 

برای انجام نمونه‌برداری از رحم، پزشک یا پرستار از طریق واژینال، یک نمونه از بافت رحم را با یک لوله خاص به صورت خارجی می‌آورند. سپس نمونه به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا تحت میکروسکوپ بررسی شود. نتایج تست از طریق پزشک یا پرستار منتقل می‌شود و در صورت لزوم، درمان مناسب به بیمار نسخه داده می‌شود.دراین مقاله از سایت دکتر طاهره فروغی فر ، فلوشیپ فوق تخصصی زنان، زایمان و جراح زیبایی زنان با ما همراه باشید.

 

انواع نمونه برداری از رحم

انواع نمونه برداری از رحم عبارتند از:

  1. نمونه برداری اندومتریال: در این روش، یک لایه نازک از بافت داخلی رحم (اندومتریوم) برداشته می‌شود. این روش برای تشخیص التهابات و خونریزی‌های غیرعادی استفاده می‌شود.
  2. بیوپسی رحم: در این روش، یک نمونه کوچک از بافت رحم به صورت قطعه‌ای برداشته می‌شود. این روش برای تشخیص سرطان رحم و تغییرات سلولی سریع استفاده می‌شود.
  3. سرولوژی رحم: در این روش، بافت رحم با روش‌های مختلفی شامل آسپیراسیون جامد، آسپیراسیون مایع و بریدنی‌ها برای بررسی پروتئین‌ها، سلول‌ها و دیگر مواد موجود در بافت بررسی می‌شود.
  4. سونوگرافی داخلی: در این روش، با استفاده از یک پروب صوتی وارد واژین و سپس به داخل رحم می‌شود. این روش به خصوص برای تشخیص بیماری‌های رحمی مانند فیبروئیدها و پلیپ‌ها استفاده می‌شود.

نوع مناسب نمونه برداری از رحم بستگی به شرایط بالینی هر بیمار دارد و توسط پزشک معالج مورد تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد.

 

نمونه برداری از رحم برای چه کسانی انجام می شود؟

نمونه برداری از رحم برای تشخیص و درمان مسائل مختلف رحمی انجام می‌شود، از جمله:

  1. برای تشخیص سرطان رحم
  2. برای تشخیص التهابات رحم، شامل التهابات باکتریایی و ویروسی
  3. برای تشخیص پلیپ‌ها و فیبروئیدهای رحم
  4. برای تشخیص عفونت‌های قارچی و باکتریایی رحم
  5. برای تشخیص تغییرات سلولی غیرطبیعی در بافت رحم

این روش معمولاً برای بیمارانی که دارای نشانه‌هایی مانند خونریزی غیرطبیعی، درد شدید در منطقه رحم، گرفتگی دور رحم، وضعیت چرخش رحم یا در صورتی که در بررسی‌های بالینی مشکلی مشاهده شود، انجام می‌شود. همچنین، برخی از بیماران با سابقه پریود نامنظم، فرسوده شدن جدار رحم به دلیل سنین بالا، یا مشکلات تخمدان نیز این روش را انجام می‌دهند. در هر صورت، تصمیم نهایی درباره نیاز به نمونه‌برداری از رحم و نوع آن توسط پزشک معالج با توجه به تاریخچه بالینی بیمار و دلایل مشاهدة شده گرفته می‌شود.

 

نمونه برداری از رحم در تهران

 

بیشتر بخوانید : درمان تنبلی تخمدان

بیوپسی رحم چگونه انجام می شود؟

بسیاری از افراد از افتادگی رحم رنج برده و یا دچار مشکلاتی در این ناحیه شده و حتی علائمی غیر معمول را تجربه می کنند که ممکن است نیاز باشد نمونه برداری از رحم انجام شود.روند انجام بیوپسی آندومتر و رحم چنین است:

ابتدائا مراجعه کننده باید روی تخت دراز بکشد و پاهای خود را روی رکابی مخصوص قرار دهد. در این وضعیت پزشک دسترسی بهتری خواهد داشت و اقدامات بعدی به درستی انجام خواهد شد.

در مرحله بعدی متخصص زنان وسیله ای را که اسپکولوم نام دارد را در دهانه واژن می گذارد تا دهانه باز نگه داشته شود.

سپس بعد از این که نواحی دهانه رحمی به درستی تمیز شد می توانند بخشی از بافت رحمی و دیواره رحم را با مکشی مخصوص به بیرون ساکشن کنند.
در نهایت بافت جدا شده از دیواره رحم تحت آزمایشات خاصی قرار می گیرد تا بافت مورد برر سی قرار گیرد.

پیش از انجام بیپوسی رحم،  از اسپری ها و یا دارو های بی حس کننده استفاده می کنند. همین امر سبب می شود که روند بیوپسی بدون درد و مشکل باشد.

 

خونریزی بعد از بیوپسی رحم

بعد از انجام بیوپسی رحم، ممکن است شما به مدت کوتاهی خونریزی داشته باشید. این خونریزی معمولاً بسیار سبک و معتدل است و به طور طبیعی در عرض چند روز بهبود می‌یابد.

هرچند که خونریزی پس از بیوپسی رحم معمولی است، اما اگر خونریزی شما بسیار شدید و ناراحت کننده است، یا در صورت داشتن علائم نگران‌کننده مانند خونریزی شدید، درد شدید، تغییر رنگ خون، تب یا علائم عفونت دیگر، باید فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.

پزشک شما می‌تواند بررسی کند که خونریزی شما به طور طبیعی است یا نیاز به درمان بیشتر دارد. در برخی موارد، پزشک می‌تواند شما را در مصرف داروهای خاص قرار دهد یا روش‌های دیگری از جمله استفاده از تامپون‌ها را برای کنترل خونریزی پس از بیوپسی رحم توصیه کند.

 

 

جواب نمونه برداری از رحم چقدر طول میکشد؟

جواب نمونه برداری از رحم، معمولاً تنها چند دقیقه طول می‌کشد.مهم است که با پزشک خود درباره فرآیند نمونه‌برداری از رحم صحبت کنید. ایشان به شما توضیحات دقیق‌تری در مورد روش، مراحل، و مدت زمان لازم را خواهند داد .

 

آیا نمونه برداری از رحم درد دارد و خطرناک است؟

بیوپسی رحم و آندومتر در کوتاه ترین زمان و بدون درد قابل انجام است. در واقع بیوپسی چون در وضعیت بیحسی موضعی انجام می شود هیچ گونه دردی به همراه ندارد.

 

بیوپسی موجب نازایی و ناباروری می شود!!

گاها زنان متاهل این مساله را عنوان می کنند که آیا بیوپسی آندومتر و یا عمل جراحی فیبروم رحم موجب نازایی می شود یا خیر.
برخی از آنان تصور می کنند که بیوپسی رحم و آندومتر ناباروی در پی دارد در حالیکه بهتر است بگوییم که این عارضه ابدا عارضه نازایی را در پی نخواهد داشت و موجب آسیب به دیواره رحم نمی شود.از این رو می توانید بدون دغدغه برای انجام بیوپسی اقدام کنید.

 

آیا بیوپسی موجب سقط جنین می شود؟

واقعیتی که وجود دارد این است که بیوبسی عاملی است که می تواند در سقط جنین نقش داشته باشد. از این رو مهم ترین توصیه مان این است که اگر باردار هستید پیش از انجام نمونه برداری از رحم پزشک را از این مساله آگاه کنید.
اما به هر روی خطر وقوع سقط جنین وجود دارد.

 

مراقبت های بعد از بیوپسی رحم

بعد از انجام بیوپسی رحم، مراقبت‌های زیر را می‌توانید رعایت کنید:

  1. استراحت: پس از بیوپسی رحم، بهتر است استراحت کافی داشته باشید و فعالیت‌های سنگین را به مدت چند روز اجتناب کنید. این به بازیابی سریع‌تر و بهبود حال شما کمک خواهد کرد.
  2. قراردادن گرما: قرار دادن گرما در منطقه شکم می‌تواند به کاهش درد و تسکین موقت کمک کند. از پک‌های گرمایی، دستمال گرم، یا حوله گرم استفاده کنید.
  3. قرار دادن یخ: در صورتی که پزشک شما توصیه کرده باشد، ممکن است نیاز داشته باشید یخ را در منطقه شکم قرار دهید تا خونریزی و تورم کاهش یابد. اما حتماً از قرار دادن یخ مستقیماً بر روی پوست خودداری کنید و از یک حوله نازک و محافظ استفاده کنید.
  4. قرار دادن تامپون: اگر پزشک شما توصیه کرده است، ممکن است نیاز به استفاده از تامپون (تامپون واژینال) در مدت زمان خونریزی داشته باشید. این به کنترل خونریزی و جلوگیری از عفونت کمک می‌کند. با دنبال کردن دستورالعمل‌های پزشک خود، تامپون را صحیح و بهداشتی استفاده کنید.
  5. مصرف داروها: اگر پزشک شما داروی تجویز کرده است، به دقت دستورالعمل‌ها را دنبال کنید و داروها را به موقع مصرف کنید. اگر هرگونه عوارض جانبی یا نگرانی در مورد مصرف داروها داشتید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  6. پیگیری با پزشک: برنامه‌ریزی کنید تا پس از بیوپسی رحم با پزشک خود دیدار کنید. او می‌تواند مرحله بعدی درمان و نتایج آزمایش را به شما توضیح دهد و به هر سوالی که دارید پاسخ دهد.

به هر حال، مهم است که همیشه با پزشک خود در مورد راهنمایی‌های خاص و قابل رعایت برای شرایط شما صحبت کنید

 

 

هزینه نمونه برداری رحم

در خصوص هزینه نمونه برداری رحم باید دانست که انجام این کار مانند بسیاری از امور پزشکی دیگر ممکن است با هزینه های متغیر روبرو باشد چرا که گاه ممکن است شما برای انجام روش کولپوسکوپی چندین نوبت به مطب پزشک خود مراجعه کنید و یا لازم باشد اقداماتی را قبل از انجام این روش به کار ببندید.

هزینه نمونه برداری از رحم ممکن است درهر منطقه متفاوت باشد و به عوامل مختلفی مانند تجهیزات پزشکی، هزینه های قبل و بعد از عمل، هزینه‌های لازم برای تست نمونه در آزمایشگاه و هزینه‌های پزشکی مربوط به تشخیص و درمان بیماری بستگی دارد.درکل هزینه نمونه برداری از رحم متغیر است گاه ممکن است شما برای انجام روش کولپوسکوپی چندین نوبت به مطب پزشک خود مراجعه کنید و یا لازم باشد اقداماتی را قبل از انجام این روش به کار ببندید.

در برخی موارد هزینه نمونه برداری از رحم توسط بیمه سلامتی پوشش داده می‌شود و در برخی موارد، بیمه تنها برای بیماری‌های خاصی مانند سرطان رحم پوشش می‌دهد.

نتیجه گیری
بنابر تمامی مطالبی که در طول نوشتار آمد باید بگوییم علیرغم تمامی مشکلاتی که در پی نمونه برداری رحم می اید که البته همگی طبیعی و موقتی هستند باید بدانید که بیوپسی اندومتر و رحم در روند تشخیص و درمان بسیاری از بیماری های زنانه ضروری است و باید در صورت تجویز نسبت به انجام ان اقدام کنید.

 

این مطالب نیز ممکن است برای شما مفید باشد

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 13 میانگین: 3.4]
برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *