دکتر طاهره فروغی فر » بیماری های زنان » پیشگیری و درمان رکتوسل

پیشگیری و درمان رکتوسل

رکتوسل چیست و چگونه درمان می شود؟

در صورتی که قسمتی از دیوراه خلفی واژن دچار افتادگی شود، به آن رکتوسل می گویند ، این افتادپی زمانی رخ می دهد که دیوار نازک بافتی ضعیف شده و در نتیجه دیواره خلفی وازن می تواند دچار افتادگی شود.دراین مقاله از سایت دکتر طاهره فروغی فر ، فلوشیپ فوق تخصصی زنان، زایمان و جراح زیبایی زنان با ما همراه باشید.

چه عواملی در ابتلا به رکتوسل موثر هستند؟

مجموعه ای از فعالیت ها فشار مازادی به بافت های لگن می آورند از جمله زایمان، می توانند افتادگی خلفی واژن را پدید آورند. در مواقعی که افتادگی کوچک است، ممکن است هیچ علائم و نشانه ای نداشته باشد.

اما وقتی که افتادگی خلفی وازن بزرگ و با وسعت بیشتری باشد، بیرون زدگی قابل توجهی از بافت از دهانه واژن ایجاد خواهد شد. به مراتب لعائم این نوع افتادگی بیشتر است و ممکن است برای درمان نیاز به جراحی باشد.

علائم رکتوسل چیست؟

همانطور که گفته شد میزان افتادگی و گستردگی بیماری رکتوسل متفاوت است بنابراین ممکن است علائم و نشانه ای نداشته باشد، بدین ترتیب روش های درمانی متفاوت خواهد شد، در زیر مجموعه ای از علائم این بیمار آورده شده است:

• یک برآمدگی و برجستگی از بافت در واژن که ممکن است از دهانه واژن بیرون زده باشد.
  • فرد در برخی مواقع مشکلاتی در دفع مدفوع دارد.
  • در ناحیه ی رکتوم احساس فشار و یا سنگینی می کند.
  • برخی مواقع بیمار احساس می کند مدفوع به طور کامل تخلیه نشده و احساس ناخوشایندی دارد.
  • تغییراتی که بیماری رکتوسل ایجاد م یکند، ممکن است اعتماد به نفس را کاهش داده و فرد دچار اضطراب جنسی شود و از تغییرات به وجود آمده در بافت وازن احساس خجالت کند.
  • عده ای زنان که متبلا به افتادگی واژن هستند، افتادگی دیگر اندام ها را ممکن است تجربه کنند، مانند: افتادگی در اندام های لگن، افتادگی مثانه، افتادگی رحم و.. که در اغلب موارد برای درمان نیاز به جراحی است.
افرادی که مبتلا به رکتوسل هستند، در اکثر مواقع علائمی را تجربه می کنند که با آگاهی درباره این علائم در کنترل و بهبودی این بیماری می توانند بسیار کمک کنند.

علائمی واژن در بیماران رکتوسل

• درد هنگام مقاربت جنسی
  • خونریزی از واژن
  • احساس سنگینی و پری در ناحیه ی واژن

راه های پیشگیری از رکتوسل

بیشتر بخوانید : درمان زگیل تناسلی زنان

چه زمانی در مواجه به رکتوسل به پزشک مراجعه کنیم؟

جالب است بدانید برخی از زنان که هنوز بچه دار نشده اند هم ممکن است رکتوسل را تجربه کنند و همانطور که قبلا گفته شد شاید علائمی تجربه نکنید، بنابراین مواقعی که علائم و یا نشانه ای دارید مسلما احساس نیاز به مراجعه حضوری به فوق تخصص زنان دارید.

• در مواقعی که یک باف آزاردهنده مشادهده می کنید که از دهانه واژن بیرون زده است.
  • دچار سبوست شدیدی شده اید و یا دفع مدفوع به شدت مشکل ساز شده است.

علت رکتوسل چیست؟

اگر بخواهیم به طور کلی علت ایجاد رکتوسل را شرح دهیم، باید بگوییم رکتوسل حاصل از فشار ایجاد شده در کف لگن است، بنابراین برای اطلاع از دلایل ایجاد رکتوسل باید درباره علل ایجاد فشار لگن جویا شویم:

• یبوست مزمن و یا فشار بیش از اندازه با حرکات روده
  • سرفه های مزمن و طولانی و یا برونشیت
  • اضافه زن شدیدو چاقی
  • بارداری و زایمان

رکتوسل و بارداری

اندام هایی که کمک به نگهداری واژن می کنند: بافت همبند، رباط ها و عضلات هستند که در دوران بارداری و زایمان این عضلات ضعیف می شوند که در نتیجه ممکن است در نهایت فرد دچار افتادگی ناحیه ی خلفی واژن و رکتوسل شوند.

انواع رکتوسل

افتادگی واژن انواع مختلفی دارد و ممکن است میزان گستردگی آن نیز متفاوت باشد، در ادامه درباره انواع رکتوسل توضیح خواهیم داد.

• افتادگی دیواره وازن قدامی، محلی که مثانه به دیواره جلویی واژن متصل است، به این نوع از افتادگی سیستول می گویند.
  • افتادگی رحم، زمانی که رحم از جای خود حرکت کرده و به داخل واژن فرو رود، فرد دچار افتادگی رحم است.
  • پرولاپس والت، که در این نوع از رکتوسل، ناحیه ی بالایی واژن بعد از هیسترکتومی دچار افتادگی می شود.

راه های پیشگیری از رکتوسل

بیماری رکتوسل همانطور که در مقاله گفته شد به علل گوناگونی ایجاد می وشد، در صورتی مجموعه ای از اقدامات را انجام دهیم تا از منشا علل جلوگیری کنیم می توان به خوبی از ابتلا به این بیماری پیشگیری نمود.

• مصرف و رعایت یک رژیم غذایی با فیبر بالا و همینطور مصرف مکمل های بدون فیبر
  • نوشیدن آب به مقدار کافی و زیاد