دکتر طاهره فروغی فر » زایمان و بارداری » کارهایی که باید قبل از بارداری انجام داد

کارهایی که باید قبل از بارداری انجام داد

اگر تا به حال بارداری را تجربه کرده باشید و یا در این حوزه اطلاعاتی داشته باشید از میزان اهمیت مراقبت های بارداری حتما مطلع هستید که آگاهی از مسائل هم در طول بارداری و رعایت آن ها چه میزان تاثیر مستقیم در سلامت جنین و مادر داشته و حتی در فرآیند رشد کودک و وضعیت مادر پس از زایان نیز بسیار با اهمیت است.

در حوزه بارداری ومراققبت های آن مطالب گوناگونی وجود دارد که نمی توان تمامی آن ها را در یک مقاله بازگوکرد، بنابراین بر آن شدیم نکات کلیدی موثر در بارداری را به اختصار توضیح دهیم تا در 5 دقیقه، یک مادر از آنچه در بارداری مهم است اطلاع یابد، .دراین مقاله از سایت دکتر طاهره فروغی فر ، فلوشیپ فوق تخصصی زنان، زایمان و جراح زیبایی زنان با ما همراه باشید.

مراقبت هفته های بارداری

مراقبت های قبل از بارداری

مراقبت های قبل از بارداری شامل تغذیه و رعایت برخی از مسائل بهداشتی است، لازم به ذکر است عده ی معدودی هستند که به مراقبت و مشاوره قبل از بارداری اهمیت می دهند و تغییر سبک زندگی را تنها در طول بارداری و پس از آن انجما می دهند، در حالی که اگر با آمادگی کامل وارد این دوران طلایی شوید برای داشتن یک بارداری خوب بسیار موثر است، در ادامه به مجموع های از نکات مهم قبل از بارداری اشاره شده است:

انتخاب بهترین متخصص زنان در محدوده محل زندگی

قبل از هرچیزی متخصص زنان خوب انتخاب کرده و حتما با وی مشورت کنید. انتخاب یک پزشک حاذق یکی از مسائل مهم برای بارداری است که اگر فردی تمایل به بارداری داردد در ابتدا باید مشاور بارداری خود را معین کند تا در این دوران به وی مراجعه نماید و راهنمایی بخواهد.

 

دکتر-طاهره-فروغی-فر

 

مصرف ویتامین و مکمل ها

نیاز است قبل از بارداری بدن وضعیت خوب و متعادلی داشته باشد تا در طول بارداری بدن افت نکرده  ودچار ضعف نگردد، بنابراین زمانی که به پزشک مراجعه می کنید پس از انجام ازمایشات مورد نیاز با توجه به کمبودهای موجود، اگر ویتامین و یا مکملی مانند: اسیدفولیک و.. مد نظر داشته باشد در این دوران تجویز می کند.

بسیاری از بانوان بعد از بارداری دچار استخوان درد و دندان درد می شوند، می توان با مصرف برخی از مکمل ها از این موارد پیشگیری کرد.

 

منع برخی از داروهای مصرفی

امکان دارد بسیاری از داروهایی که قبلا مصرف میکرده اید با روند بارداری در تداخل بوده و یا حتی داروهایی که قبلا مصرف می کرده اید تاثیراتی برایتان داشت باشد، بنابراین توصیه می شود حتما درباره داورهایی که قبلا مصرف میکردید و داروهایی که در حال مصرف آن ها هستید، پزشک خود را در جریان بگذارید.

نگهداری از جنین در بارداری

زمان مراجعه به پزشک در بارداری

اغلب دوره هایی که مراقبت ها کمی با هم متفاوت می وشد در دروان بارداری به سه دسته کلی: مراقبت سه ماهه اول، مراقبت سه ماهه دو و مراقبت سه ماهه سوم است که در این پیگیری ها، اگر آزمایش، غربالگری، سونوگرافی و معاینه ای لازم باشد انجام شده تا در صورت نیاز و وجود مشکل به موقع برطرف شود، در زیر مجموع های از کارهایی که برای مراقبت بارداری انجام می شود، لیست شده است:

  • آزمایش خون برای بررسی سلامت جنین و بررسی عدم وجود موارد غیر طبیعی
  • سونوگرافی برای بررسی روند رشد کودک در دوره های گوناگون
  • اکوکاردیوگرافی جنین برای بررسی قلب و ضربان وی
  • آمینوسنتز برای بررسی مشکلات ژنتیکی و نقص مادرزادی
  • انجام آزمایشات خون برای بررسی مشکلات مزمن و یا مادرزادی و رفع آن ها در زمان مناسب
  • آزمایش گلوکوز برای بررسی دیابت بارداری
  • آزمایشات و سونوگارفی برای بررسی اعضای مختلف بدن مانند بینی، تعداد انگشتان و .. جهت بررسی و پیشگیری از نقص های مادرزادی
  • و…

 

مراقبت های پیش از بارداری پرخطر

گروهی از مادران در خانواده خود سابقه سقط، مشکلات و بیماری های مادرازید داشته  ویا ازدواج فامیلی داشته اند و یا همینطور در بارداری های خود مشکلاتی مانند سقط و یا زایمان زودرس داشته اند، این افراد لازم است بیشتر از سایرین به پزشک مراجعه کرده  ویا نیاز است غربالگری های بیشتری جهت چکاب دوره ای انجام دهند و اغلب پزشک به این افراد یادآور می شود در صورت مشاهده و تجربه برخی علائم سریعا به متخصص زنان مراجعه کنند:

  • کمردرد، پا درد شدید در دوران بارداری
  • مشکلات زیاد حین خوابیدن
  • خونریزی از واژن در اوایل بارداری
  • تغییرات ناگهانی در پوست، مو و سایر اعضا
  • و…
در حقیقت فکرکردن درباره عوارض و مشکلات بارداری و حساسیت بیش از اندازه می تواند نگرانی بیهوده ای را به وجود بیاورد، در حالی که آگاهی از این موارد و مراجعه به موقع به پزشک زنان، بهترین عملکرد است.

عوارض شایع دوران بارداری

دیابت بارداری، بسیاری از بانوان در این دروان دیابت بارداری را تجربه می کنند، اما دیابت بارداری از جمله ماوردی است که با انجا مراقبت های بارداری وشماوره برای بارداری در زمان مناسب ممکن است بتوان از آن پیشگیری کرده ویا آن را به خوبی کنترل کرد.

  • فشار خون بالا در دوران بارداری
  • تغییرات در دهانه رحم
  • خونریزی از واژن
  • مشکلات مربوط به جفت

در آخر باید بگوییم نمی توان هیچ دو حاملگی را یافت که کاملا یکسان باشند، حتی حاملی های یک فرد نیز باهم متفاوت بوده و موارد گوناگونی را تجربه کرده است، با وجود بارداری و زایمان طبیعی و یا سزارین ممکن است بیمار مجموع های از عوارض را مشاهده کند که انی علائم با انجامماشوره قبل، در طول و بعد از بارداری به شدت کاهش یافته و مادر می توان یک بارداری مطمئن و ایمن را پشت سر بگذارید و پس از بارداری همچنان از وضعیت بدنی خوبی برخوردار باشد تا بتواند به  به بهترین نحو از فرزند خود نگهداری کند.

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4.7]
برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *