دکتر طاهره فروغی فر » بیماری های زنان » راه هایی پیشگیری و درمان مشکلات و عفونت ادراری در زنان

راه هایی پیشگیری و درمان مشکلات و عفونت ادراری در زنان

دراین مقاله از سایت دکتر طاهره فروغی فر ، فلوشیپ فوق تخصصی زنان، زایمان و جراح زیبایی زنان با ما همراه باشید.

از هر ده زن یک نفر دچار مشکلات مجاری ادراری خواهد شد که این مشکلات همراه با علائمی نیز می‌باشد. جراحی مشکلات مجاری ادراری زنان جز راهکارهای متخصصین برای درمان می­باشد. عفونت ها و مشکلات ناحیه‌ی ادراری زنان گاها در اثر میکروب ها و گاها در اثر عوامل دیگری ایجاد می‌شوند. این مشکلات که اغلب توسط باکتری‌ها رخ می‌دهند می‌توانند در هر ناحیه‌ای از مجاری ادراری زنان از جمله کلیه‌ها، مجرای ادرار، مثانه و میزنای ایجاد شوند. هر چند مشکلات مجاری تحتانی به نسبت مجاری فوقانی شایع‌تر و شدیدتر است.

مشکلات عفونت ادراری زنان

علائم و نشانه‌های مشکلات مجاری ادراری

نشانه‌های مشکلات مجاری ادراری زنان بسته به این که مشکل در چه بخشی از نواحی ادراری باشد متفاوت است.

این نشانه‌ها اغلب نشانه‌های وجود مشکل در بخش تحتانی مجاری ادرار در زنان است. شدت این مشکلات و علائم ذکر شده با توجه به شدت آسیب و درگیری مجاری می‌تواند متفاوت باشد. در مواردی که مشکلات مجاری ادراری زنان کلیه‌ها را درگیر می‌کند شرایط برای بیمار بسیار خطرناک خواهد شد. مشکلات مجاری ادراری فوقانی می‌تواند موارد زیر را شامل شود:

• درد و گرفتگی کمر و اطراف آن
  • تب و لرز
  • تهوع
  • استفراغ

درد لگن جز علائم وجود مشکلات مجاری ادراری زنان است که علاوه بر نشانه‌های ذکر شده فقط در زنان وجود دارد.

متخصصان مربوط به جراحی مشکلات ادراری زنان

درمان جراحی مشکلات مجاری ادراری زنان بسته به محل وجود مشکل متفاوت است. برخی مشکلات با دارو درمانی قابل حل هستند اما در برخی موارد حاد اقدامات جراحی نیاز است. متخصصین می­توانند تمام مشکلات مربوط به مجاری ادراری زنان و ساختارهای تناسلی آن­ها را بهبود ببخشند.

متخصص، مشکلات مرتبط به این حیطه ­ها در زنان را درمان خواهد کرد:

• ناهنجاری­ های مادرزادی
  • انقطاع مدفوع
  • سندروم مثانه­ی بیش فعال
  • چسبندگی مجاری
  • مجاری تحت فشار
  • اختلال ادرار اضطراری
  • در برخی موارد نیز مشکلات مجاری ادراری ناشی از جراحی­های گذشته می­باشد

روش تشخیص مشکلات ادراری

تست های تشخیصی شامل:

• تست دریچه مقعدی
  • تزریق بوتاکس به مثانه
  • ریزش تدریجی ادرار از مثانه
  • تست پیچیده­ی اورورداینامیک
  • سیستورسکوپی
  • هیسترکتومی
  • جراحی چسبندگی ادراری

در بسیاری از موارد افراد ترجیح می‌دهند تا برای درمان جراحی مشکلات مجاری ادرای در زنان از شیوه‌های تشخیص با شدت تهاجمی کمتر و آسیب کمتر برای آن‌ها استفاده شود. در گذشته جراحان از عمل‌ های جراحی باز به منظور تشخیص علت درد در مجاری ادراری استفاده می‌کردند. امروزه شیوه‌هایی که با کمترین آسیب ممکن امکان تشخیص را به دکتر زنان خوب می‌دهد مورد استفاده قرار می‌گیرند. این شیوه ها موارد زیر را شامل می‌شوند:

• کولپوسکوپی: پزشک از ابزار مخصوصی برای مشاهده و معاینه رحم و گردن رحم بهره می‌برد.( پولیپ های رحم چیست؟)
  • سیستوسکوپی: روشی اندوسکوپیک که به وسیله‌ی آن پزشک ناحیه مثانه را مشاهده می‌کند.
  • هیستروسکوپی: روشی اندوسکوپیک که به پزشک کمک می‌کند تا داخل رحم را مشاهده کند.
  • لاپاراسکوپی: این روش به پزشک کمک می‌کند تا حفره‌ی شکمی را ارزیابی کند.

شیوه‌های درمان مشکلات مجاری ادراری زنان

جراحی مشکلات ادراری زنان می‌تواند با پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها و با کم‌ترین میزان تهاجم صورت بگیرد.

• جراحی Autologous که برای ترمیم افتادگی رحم و مجاری صورت می‌گیرد و جراح از بافت بدن فرد برای ایجاد ساختاری حمایت‌گر برای این نواحی استفاده می‌کند.
  • جراحی عقب راندن مثانه که برای افرادی است که دچار نشت مثانه می‌باشند. در این روش جراح مثانه را به جای خود برگرداند و بخیه می‌کند.
  • سیستکتومی: جراحی حذف کیست‌ها از تخمدانها و مجاری
  • جراحی حذف اندومتریوز از بدن و ناحیه‌ی شکمی
  • میومکتومی یا جراحی حذف چسبندگی‌های مجاری
  • جراحی ناحیه‌ی لگن که به منظور حذف بافت‌های اضافی اطراف مجاری ادراری است.
  • جراحی اسلینگ برای کاهش نشت ادرار از مثانه که به وسیله‌ی ایمپلنت مخصوص مثانه ای که تحت فشار است نگه داشته می‌شود.

برخی پزشکان و بیمارستان ها می‌توانند جراحی مشکلات مجاری ادراری زنان را از طریق جراحی روباتیک نیز انجام دهند.

مزایای جراحی روباتیک مجاری ادراری در زنان

• ابزارهای جراحی و دوربین مخصوص به بازوهای روباتیک متصل شده و جراح آن‌ها را کنترل می‌کند.
  • به افزایش دقت و کنترل عمل جراحی کمک می‌شود زیرا بازوهای روباتیک انعطاف و چرخش بیستری نسبت به بازوهای انسانی می‌توانند داشته باشند و در عین حال توسط جراح هدایت شوند
  • جراحی روباتیک مجاری ادراری دید پزشک را بالاتر برده و سبب دید همه‌جانبه‌ی او به محل می‌شود.

خطرات مشکلات مجاری ادرار درمان نشده در زنان

درمان زودهنگام مشکلات مجاری ادراری زنان ضروری است که هر چه سریع‌تر صورت گیرد. مشکلات درمان نشده‌ی مجاری ادراری هر چه که طولانی‌تر شود حادتر و شدیدتر می‌شود. درمان جراحی مشکلات ادراری زنان در بخش تحتانی ساده‌تر است ولی مشکلات مجاری فوقانی در صورت بروز نسبت به درمان‌های عادی مقاوم‌ترند و احتمال پخش شدن عفونت در خون در این موارد بیشتر است.

در برخی موارد مشکلات مجاری ادراری مجددا باز می‌گردند و در آن صورت پزشک، تست‌های تشخیصی بیشتری برای علت برگشت مشکلات مجاری ادراری زنان انجام می‌دهد. برخی تست‌ها مشابه تست سونوگرافی به تشخیص مشکلات شکم در زنان کمک می‌کند.

سیستوسکوپی نیز ناحیه مثانه و میزنای را بررسی میکند تا مشکلات مختلف تشخیص داده شوند و در مواردی نیز پزشک از مثانه نمونه‌برداری میکند تا علت التهاب، عفونت تشخیص داده شوند.

برخی از فاکتورهای زیر جز موارد ایجاد خطر در بانوان هستند:

• سن بالاتر احتمال وقوع مشکلات مجاری ادراری در زنان را بیشتر می‌کند.
  • تحرک پذیری پایین به دلیل جراحی‌های قبلی
  • سنگ کلیه
  • مشکلات مجاری قبلی
  • دیابت کنترل نشده
  • سیستم ایمنی ضعیف فرد

آیا شستشوی زیاد احتمال ابتلا به عفونت را کاهش می دهد؟

در گذشته تصور می‌شد که شست و شوی بدن از عقب به جلو باعث افزایش خطر عفونت می‌شود اما امروزه طبق تحقیقات انجام شده ارتباط بین این نوع شست و شو با عفونت بدن اثبات نشده است.

عوامل موثر در ابتلا به عفونت چیستند؟

• اندازه‌ی کوتاه‌تر میزنای نیز با افزایش احتمال ابتلا به مشکلات مجاری ادرار مرتبط است. باکتری‌هایی که به شکل طبیعی در ناحیه‌ی ادراری وجود دارند مشکل است به نواحی بالاتر و داخلی منتقل شوند.
  • فشاری که در اثر رابطه‌ی جنسی به ناحیه‌ی مجاری وارد می‌شود ممکن است به مثانه منتقل شود و در نتیجه آلودگی‌ها در این نواحی پخش می‌شوند.
  • استفاده از وسایل پیشگیری مثل کاندوم  و کاهش سطح استروژن بدن نیز خطر این مشکلات را می‌افزایند.