دکتر طاهره فروغی فر » بیماری های زنان » چرا خونریزی غیر طبیعی رحم اتفاق می افتد؟

چرا خونریزی غیر طبیعی رحم اتفاق می افتد؟

خونریزی غیر طبیعی رحم؛ چالش های آزار دهنده برای زنان

یکی از مهم ترین دلایلی که زنان به مطب دکتر طاهره  فروغی فر مراجعه می کنند، خونریزی غیر طبیعی رحم (Abnormal uterine bleeding) است. خونریزی غیر طبیعی برای زنان در هر سنی اتفاق می افتد؛ اما گاهی در دوره های خاصی از زندگی این بی نظمی ها بیشتر دیده می شود. مثلا در سال های اول شروع قاعدگی، حدودا بین 9 تا 16 سالگی این مشکل پیش می آید. معمولا زنان در سن 35 سالگی پریودهای کوتاه تری تجربه می کنند. در دوران یائسگی نیز بانوان با خونریزی های پیش بینی نشده روبه رو می شوند.

در شرایط عادی، خونریزی محدود به دوران پریودی است؛ اما گاهی زنان به طور ناخواسته با خونریزی های غیر عادی مثل افزایش حجم خونریزی مواجه می شوند که از نظر متخصصین پزشکی جزئی از خونریزی های نابهنجار رحم محسوب می شوند. علل چنین مشکلاتی مختلف است و در صورت مشاهده باید به پزشک متخصص مراجعه کرده، دلایل آن بررسی شود.

بانوانی که به مطب خانم دکتر فروغی مراجعه می کنند، از علائمی مثل خونریزی های واژن، لکه بینی در فواصل بین قاعدگی، طولانی شدن دوره پریود، خونریزی های رحمی بعد یائسگی و یا ایجاد اختلال در فاصله بین دوره های قاعدگی شکایت دارند. ایشان با تجویز سونوگرافی از لگن جهت بررسی وضعیت تخمدان ها و رحم، علل خونریزی های غیر عادی رحم را وارسی می کند.

 

خونریزی غیر طبیعی رحم

چرا زنان با خونریزی نابهنجار رحمی مواجه می شوند؟

علت خونریزی غیر طبیعی؛ رحم متغیر است. اغلب این مشکلات در نتیجه تغییرات هورمونی به وجود می آیند که بر اساس آن تعادل هورمون ها به هم می خورد. در صورتی که شما با نشانه هایی مثل خونریزی های شدید در دوره پریودی، طولانی شدن دوره پریودی بیشتر از 7 روز و خونریزی های غیر عادی بین فواصل دوره قاعدگی مواجه شدید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. طبق نظر خانم دکتر فروغی علل بیماری های خونریزی رحم عبارت است از:

  • آندومتریوز: این مشکل زمانی به وجود می آید که لایه داخلی رحم بیرون رشد کرده، قسمتی از آن تخمدان ها را درگیر کند. در این صورت زنان دردها و خونریزی های غیر عادی دارند.
  • پولیپ رحم: پولیپ ها مربوط به رشد توده های کوچک در رحم هستند که در نتیجه نوسانات هورمونی به وجود می آیند. رگ های خونی در پولیپ ها منجر به خونریزی نابهنجار می شود.
  • فیبروئید رحم: فیبروم ها نیز یکی از علل خونریزی غیر طبیعی رحم است. آنها توده های کوچکی هستند که داخل رحم رشد می کنند. از نظر پزشکان علت شکل گیری فیبروم ها، هورمون استروژن می باشد.
  • بیماری‌های مقاربتی: بیماری هایی مثل سوزاک و کلامیدیا که از طریق تماس جنسی انتقال پیدا می کنند، موجب خونریزی غیر عادی رحم می شوند.
  • بارداری: در دوران بارداری نیز خونریزی های غیر عادی در ماه های اول زیاد دیده می شود.
  • سندرم تخمدان پلی‌کیستیک: این سندروم حاصل اختلال غدد درون ریز می باشد و منجر به عدم تعادل در هورمون های زنانه می شود. کسانی که به این سندروم مبتلا هستند، خونریزی غیر عادی رحم را تجربه می کنند.

گاهی خونریزی غیر طبیعی رحم؛ نشانه های سرطان تخمدان و رحم است. برای اطمینان از این موضوع به مطب دکتر خانم فروغی مراجعه کنید، تا با معاینه بالینی و انجام سونوگرافی و آزمایش، از سلامتی خود مطمئن شوید.

 

بیشتر بخوانید : بهترین دکتر سزارین تهران

 

انواع خونریزی غیر طبیعی رحم که زنان به آن مبتلا هستند

خونریزی غیر طبیعی رحم در دسته های مختلفی قرار می گیرد و هر کدام از بانوان ممکن است یکی از این موارد را تجربه کنند. از پیامدهای منفی این نوع بیماری ها برای زنان، چالش های روحی است. معمولا زنان در این مواقع بیشتر از آسیب های جسمی با آسیب های روانی درگیر هستند. آنها از اینکه باید هر دوره با خونریزی های غیر معمول دست و پنجه نرم کنند، از نظر روحی به هم ریخته و شدیدا عصبی می شوند. خوشبختانه با تشخیص مشکل، درمان بیماری های رحمی نیز امکان پذیر شده است. انواع خونریزی های غیر عادی رحم عبارت است از:

  • منوراژی (menorrhagia): در این گروه زنانی قرار دارند که میزان خونریزی ماهانه آنها بیشتر از 80 سی سی است.
  • هیپومنوره(hypomenorrhea): بانوانی که خونریزی های آنان کمتر از 30 میلی لیتر است، در این گروه جای دارند.
  • متروراژی (metrorrhagia): این عارضه با لکه بینی در فواصل بین قاعدگی همراه است.
  • الیگومنوره (Oligomenorrhea): یکی از شرایط خونریزی غیر طبیعی رحم زمانی است که فاصله بین دوره پریودی بیشتر از 35 روز باشد که به آن الیگومنوره گفته می شود.
  • پلی منور (Polymenorrhea): زنانی که فاصله عادت ماهانه آنها کمتر از 31 روز باشد، به پلی منور مبتلا هستند.

خانم هایی که دهه 40 یا 50 خود را سپری می کنند و با سال های یائسگی نزدیک هستند، ماه های بدون تخمک گذاری را تجربه می کنند. به همین خاطر با خونریزی غیر عادی رحم مواجه می شوند. این زنان خونریزی های کم  و نامنظم یا خونریزی های بسیار شدید دارند.

 

خونریزی غیر طبیعی رحم3

 

بیشتر بخوانید : درمان تنبلی تخمدان

چگونه خونریزی غیر طبیعی رحم چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر هر گونه خونریزی غیر طبیعی رحم را در دوره پریودی مشاهده کردید، با مراجعه به مطب خانم دکتر فروغی، می توانید از علل آن مطلع شوید. ایشان با انجام چند آزمایش و سونوگرافی، بیماری را تشخیص و برای درمان آن اقدام می کند. بهترین راه های تشخیص بیماری های خونریزی رحم عبارت است از:

  • تست بارداری
  • آزمایش خون
  • تست کارکرد تیروئید
  • آزمایشات هورمونی
  • آزمایش هیستروسکوپی پوشش رحم (hysteroscopy)
  • سونوگرافی رحم
  • تست پاپ اسمیر
  • نمونه برداری از غشاء داخلی رحم
  • سی تی اسکن
  • ام آر آی (MRI)

گاهی ممکن است خونریزی غیر عادی در نتیجه حاملگی باشد که با تست بارداری این مسئله مورد بررسی قرار می گیرد. گاهی نیز خونریزی ها در نتیجه عملکرد تیروئید است که در صورت مشکل در آن، تخمدان ها کارکرد ضعیفی از خود نشان می دهند. در واقع انجام هر کدام از روش های بالا به شرایط بیمار و تشخیص متخصص بستگی دارد. خانم دکتر فروغی با معاینه و بررسی علل به وجود آمدن بیماری خونریزی رحم، یک یا چند روش تشخیصی را انتخاب نموده، و به کمک آنها بیماران را درمان می کند.

بیشتر بخوانید : جراحی کیست تخمدان چیست؟

خونریزی غیر طبیعی رحم2

 

راهکارهای درمانی بیماری های خونریزی رحم 

خانم دکتر فروغی بعد از تشخیص علت خونریزی غیر طبیعی رحم، راهکارهای درمانی متعددی را برای درمان پیشنهاد می دهد. هر کدام از روش های درمانی با توجه به مشکلی است که بیماران با آن درگیر هستند. برای معالجه، عوامل مختلفی چون سن، شرایط بیمار، علت خونریزی و تصمیم بیمار برای انتخاب روش درمانی تاثیر دارند. عمده ترین متدهای درمانی عبارت است از:

  • قرص های ضد بارداری: در صورتی که علت خونریزی تغییرات هورمونی باشد.
  • استفاده از IUD: این دستگاه با رهاسازی هورمون علاوه بر کاهش درد، خونریزی را نیز بسیار کم می کند.
  • داروهای ضد التهاب: داروهایی مثل ناپروکسن در کاهش خونریزی های رحمی توسط متخصص زنان تجویز می شوند، اما این روش درمانی موقت است.
  • انجام عمل جراحی: اگر پزشک تشخیص دهد که علت خونریزی غیر عادی رحم حاصل فیبروم یا پولیپ های رحمی است، به بیمار جراحی را پیشنهاد می دهد.
  • ديلاتاسيون و كورتاژ: در این روش با تراشیدن دیواره های رحم، از ضخامت آن کاسته می شود تا میزان خونریزی کاهش پیدا کند.

خونریزی غیر طبیعی رحم؛ از شایع ترین بیماری های زنان است که به دلایل گوناگونی روی می دهد و بانوان را با چالش های زیادی رو در رو می کند. اغلب زنان بیشتر از آسیب های جسمی، از صدمات روحی رنج می برند. برای درمان این عارضه ها بهترین کار این است که با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا هر چه زودتر با تشخیص زودهنگام، راهکار درمانی مناسب اتخاذ شود. با مراجعه به مطب خانم دکتر فروغی  متخصص زنان و زایمان می توانید از بیماری های خونریزی رحم خلاص شوید.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *