دکتر طاهره فروغی فر » بیماری های زنان » انواع اختلالات کف لگن در زنان و نحوه درمان

انواع اختلالات کف لگن در زنان و نحوه درمان

اختلالات کف لگن زنان شایع است، بیش از 50 درصد زنان را مبتلا می کند و به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی تأثیر می گذارد. آنها ممکن است به افسردگی، انزوای اجتماعی و اجتناب از فعالیت های بدنی و جنسی به دلیل ناراحتی و خجالت منجر شوند.

با وجود باورهای غلط رایج، زنانی که دچار اختلالات کف لگن می شوند، لازم نیست زندگی با آن را یاد بگیرند. روش های درمانی وجود دارد که بیشترین پتانسیل برای دستیابی یا حتی بیش از رسیدن به اهداف خود برای بهبود را ارائه می دهند، برای کسب اطلاعات مهم درباره انواع اختلالات کف لگن ادامه مطلب را با دکتر طاهره فروغی فر، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی های کف لگن همراه باشید.

 

 کف لگن

کف لگن ماده ترکیبی از عضلات، رباط ها و بافت های همبند است که از اندام های لگن – مثانه، واژن، رحم و راست روده پشتیبانی می کند. کف لگن می تواند با ترکیبی از عواملی از جمله زایمان، برداشتن مکرر جسم سنگین، اثر یائسگی و پیری، جراحی و شرایط مزمن پزشکی و عصبی ضعیف شود.

 

درمان میوم در تهران

اختلالات کف لگن چیست؟

اختلالات کف لگن به مشکلاتی گفته می‌شود که موجب بروز ناهنجاری در عملکرد عضلات و بافت‌های اطراف منطقه کف لگن می‌شوند. این مشکلات ممکن است شامل نفوذ ادراری (به طور ساده: ادرار نشستنی شده و از مقعد بیرون می‌آید)، نفوذ مدفوعی (به طور ساده: مدفوع نشستنی شده و از مقعد بیرون می‌آید) و فروکشی اعضای تناسلی در داخلی مردان و زنان (به طور ساده: اعضای تناسلی درونی فروکشی شده و از محل خود پیش می‌روند) باشد.
یک متخصص فلوشیپ کف لگن اختلالات کف لگن را تشخیص داده و نسبت به درمان آن اقدامات لازم را انجام می دهد .

علت اختلالات کف لگن

اختلالات کف لگن به علت‌های مختلفی ممکن است رخ دهند. برخی از علل شایع عبارتند از:

  1. ضعف عضلات کف لگن: ضعف یا کاهش قدرت عضلات کف لگن می‌تواند منجر به اختلالات کف لگن شود. این ضعف می‌تواند ناشی از بارداری و زایمان، پیری، کاهش سطح فعالیت جسمانی، چاقی، سابقه عمل جراحی در منطقه کف لگن و عوامل دیگر باشد.
  2. تروما و آسیب: ضربه، خراش یا صدمات دیگر به منطقه کف لگن ممکن است باعث ایجاد اختلالات کف لگن شود.
  3. عوامل باروری: بارداری و زایمان می‌توانند عوامل مهم در بروز اختلالات کف لگن باشند. فشار و کشیدگی شدید در طول زایمان و تغییرات هورمونی می‌توانند باعث ضعف و کاهش قدرت عضلات کف لگن شوند.
  4. عوامل سنی: با پیشرفت سن، عضلات کف لگن ممکن است ضعیف شوند و منجر به اختلالات کف لگن شوند. کاهش سطح استروژن در زنان سپس از مدتی پس از یائسگی نیز می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد.
  5. عوامل ژنتیکی: برخی از اختلالات کف لگن می‌توانند به عوامل ژنتیکی برگردند. مثلاً برخی از افراد به طور طبیعی عضلات کف لگن ضعیف تری دارند که منجر به اختلالات کف لگن می‌شود.
  6. عوامل زندگی‌شناختی و روانشناختی: استرس مزمن، اضطراب، افسردگی و عوامل زندگی‌شناختی دیگر می‌توانند عوامل موثر در بروز اختلالات کف لگن باشند.

همچنین، عوامل دیگری نظیر چاقی، سابقه عمل جراحی در منطقه کف لگن، عوامل مرتبط با سلامتی مثل عفونت‌های مجاری ادراری و مشکلات گوارشی هم می‌توانند به اختلالات کف لگن مرتبط باشند.

 

فلوشیپ فوق تخصصی اختلالات کف لگن

علایم اختلالات کف لگن

علایم اختلالات کف لگن می‌تواند متنوع باشد و بسته به نوع و شدت اختلال متفاوت باشد. برخی از علایم شایع اختلالات کف لگن عبارتند از:

  1. درد در منطقه کف لگن، قسمت پایینی شکم یا ران: درد ممکن است تیز، خفیف، مزمن یا تهاجمی باشد. معمولاً درد در منطقه کف لگن تشدید می‌شود هنگام انجام فعالیت‌هایی مانند راه رفتن، تغییر وضعیت بدن و شرکت در ورزش‌های فشرده.
  2. عدم تعادل و ثبات ناپذیری: افراد ممکن است احساس کنند که تعادل خود را در منطقه کف لگن از دست داده‌اند و دچار ناپایداری هستند. این مسئله می‌تواند باعث افتادن، لغزش یا تعثر در حرکت شود.
  3. عوارض مجاور: اختلالات کف لگن می‌توانند به عوارض مجاور نیز منجر شوند. برخی از علایم ممکن شامل درد در منطقه زانو، ران، کمر یا ستون فقرات، احساس فشار در شکم، عوارض ادراری و روده‌ای، و درد جنسی می‌شوند.
  4. اختلالات ادراری: برخی از اختلالات کف لگن می‌توانند منجر به عوارض ادراری شوند. این شامل نشت ادرار، نیاز مکرر به ادرار رفتن، دشواری در تخلیه کامل ادرار و تحریک مداوم ادراری است.
  5. اختلالات روده‌ای: برخی از اختلالات کف لگن می‌توانند با عوارض روده‌ای همراه باشند. این شامل درد و ترشح مجاری روده، یبوست یا اسهال مزمن، دشواری در تخلیه روده و احساس ناگهانی نیاز به تخلیه روده است.
  6. عوارض جنسی: برخی از اختلالات کف لگن ممکن است با عوارض جنسی همراه باشند. این شامل درد یا عدم راضی بودن در رابطه جنسی، اختلالات در لذت جنسی، درد در منطقه شرج و آنتیمونه و ناتوانی در تحمل فشار جنسی می‌شوند.

 

 

تشخیص اختلالات کف لگن

تشخیص اختلالات کف لگن ممکن است نیازمند معاینه فیزیکی دقیق و تاریخچه پزشکی شما باشد. در صورت تجربه علائم مربوط به اختلالات کف لگن، می‌توانید به پزشک مراجعه کنید تا او بتواند تشخیص دقیقی را تعیین کند. در اینجا یک فرآیند تشخیص معمول برای اختلالات کف لگن ذکر شده است:

۱. مصاحبه پزشکی: پزشک به شما سوالاتی درباره تاریخچه پزشکی، علائم، شدت و مدت زمان آن‌ها، عوامل تسریع‌کننده و تسکین‌دهنده درد، عوارض همراه و تغییرات مربوط به فعالیت‌های خاصی که ممکن است بر درد تأثیر داشته باشند، می‌پرسد.

۲. معاینه فیزیکی: پزشک با انجام بررسی فیزیکی شامل آزمایش‌های حرکتی و تحت فشار قراردادن مناطق مختلف کف لگن، می‌تواند علائمی مانند درد، خستگی یا نقاط تحریک‌پذیری را بررسی کند.

۳. تصویربرداری: در برخی موارد، پزشک ممکن است از فنون تصویربرداری مانند اشعه ایکس، سونوگرافی، توموگرافی کامپیوتری (CT) یا مغناطیسی (MRI) استفاده کند تا تصاویر دقیق‌تری از اسکلت و بافت‌های نرم در ناحیه کف لگن دریافت کند.

۴. آزمایش‌های تکمیلی: برخی از موارد نیازمند آزمایش‌های تکمیلی مانند آزمایش‌های خون و ادرار، تست‌های عملکردی، آزمایش نشخوارکننده‌ها، آزمایش‌های اعصابی و غیره است.

پس از تشخیص درست، پزشک ممکن است برنامه درمانی را برای شما تعیین کند که ممکن است شامل فیزیوتراپی، ماساژ، داروها، تغییرات در سبک زندگی و در موارد شدید‌تر، جراحی باشد. بنابراین، مهم است که به پزشک خود اطلاع دهید و پیروی از روش‌های درمانی توصیه شده را انجام دهید

 

اختلالات کف لگن

 

بیشتر بخوانید : سرطان دهانه رحم

 

درمان اختلالات کف لگن در تهران

درمان اختلالات کف لگن بستگی به نوع و شدت اختلال دارد. در بعضی از موارد، درمان ممکن است شامل تغییر سبک زندگی، فیزیوتراپی، داروها و در موارد شدیدتر، جراحی باشد. در ادامه به برخی روش‌های درمانی برای اختلالات کف لگن اشاره می‌کنیم:

۱. تغییر سبک زندگی: در صورتی که اختلال شما ناشی از عوامل خاصی مانند وزن بیش از حد، نارسایی عضلانی و یا فعالیت‌های نادرست است، نیاز به تغییر سبک زندگی دارید. این شامل کاهش وزن، انجام تمرینات تقویتی، پوشیدن کفش‌های مناسب و اجتناب از فعالیت‌های نادرست مانند بلندکردن اشیاء سنگین است.

۲. فیزیوتراپی: فیزیوتراپی به عنوان یک روش غیرجراحی درمان اختلالات کف لگن موثر است. با یادگیری تمرینات تقویتی و تعادلی، مفاصل و عضلات تقویت می‌شوند و درد کاهش می‌یابد. همچنین، فیزیوتراپی می‌تواند بهبود حرکت، تعادل و قدرت بدن شما را نیز ارتقا دهد.

۳. داروها: در بعضی از موارد، داروهای ضد التهابی و داروهای مسکن می‌توانند به تسکین درد کمک کنند. همچنین، در برخی اختلالات کف لگن مانند اختلالات عصبی، داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی ممکن است تجویز شوند.

۴. جراحی: در موارد شدید و ناکارآمد درمانهای غیرجراحی، جراحی ممکن است مورد نیاز باشد. در برخی از جراحی‌ها، بافت‌های خراب شده کف لگن جایگزین می‌شوند و در جراحی برخی اختلالات عصبی، ستون فقرات ثابت می‌شود.

 

خدمات متخصص فلوشیپ کف لگن در تهران

از اقداماتی که فوق تخصص کف لگن در خصوص درمان برای بیماری ها انجام می دهند درمان های زیر می باشد:

  • درمان مشکلات دفع ادرار
  • درمان مشکلات بی اختیاری ادرار
  • درمان مشکلات دفع مدفوع
  • درمان مشکلات جنسی و نارضایتی های جنسی
  • درمان افتادگی رحم
  • درمان افتادگی مثانه
  • درمان مشکلات رحم
  • و سایر موارد دیگر

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3]
برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *