تهران، سعادت اباد، میدان کاج، خیابان یازدهم شرقی یا مقدس، پلاک 3، واحد 102
دکتر طاهره فروغی فر » بیماری های زنان » روش های پیشگیری و درمان زگیل تناسلی

روش های پیشگیری و درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی مردان و زنان بسیاری را درگیر کرده و همچنان در حال انتقال است، بهترین راه پیشگیری از این ویروس آگاهی درباره علائم و نحوه پیشگیری از این بیماری است، که در ادامه درباره ویروس زگیل تناسلی و راه های مهم انتقال آن توضیح خواهیم داد، با سایت دکتر طاهره فروغی فر همراه باشید.

زگیل تناسلی چیست؟

• قبل از هر چیزی باید بدانیم دقیقا این ویروس چگونه ایجاد می شود و چه ماهیتی دارد، زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود که تمام افراد را می تواند درگیر کند اما روش های درمانی زیادی برای آن وجود دارد.
  • زگیل های تناسلی بافت نرمی هستند که در اندام تناسلی ظاهر شده که درد، ناراحتی و خارش را به همراه دارند.
  • این ویروس از طریق راه های مقاربت جنسی منتقل می شود که می تواند پرخطر و کم خطر باشد.

چه افرادی بیشتر در معرض HPV هستند؟

زنان و مردان فعال جنسی و افرادی که تعدد شرکای جنسی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس هستند. این ویروس می تواند خطرناک بیشتر به ویژه برای خانم ها زیرا ممکن است منجربه سرطان دهانه رحم گردد.

علائم زگیل تناسلی شبیه گل کلم

علت  ایجاد زگیل تناسلی چیست؟

• ویروس زگیل تناسلی بسیار رایج است به صورتی که اکثر افراد فعال جنسی به ان مبتلا هستند.
  • انواع مختلفی از ویروس HPV وجود دارد که تعدادی از آنها منجربه زگیل تناسلی می شوند.
  • ویروس HPV از طریق تماس پوست با پوست منتقل می شود.

زگیل تناسلی چه علائمی دارد؟

همکانطور که گفته شد این ویروس می تواند از طریق فعالیت جنسی در دهان، واژینال و یا مقعد منقل شود اما ممکن است علائمی را پس از رابطه تجربه نکنید زیرا این ویروس همیشه برای انسان ها قابل مشاهده نیستند و ممکن است مدت ها بعد نشانه های زگیل تناسلی را بیابید.

این ویروس اغلب شکلی همانند گل کلم داشته که با لمس آن برجستگی هایی را احساس خواهید کرد.

ممکن است با وجود ابتلا به زگیل تناسلی علائمی را مشاهده نکنید اما ترشحاتی ازواژن، سوزش، خارش و یا خونریزی داشته باشید که این شرایط در افراد مختلف باتوجه به میزان گسترش ویروس می تواند به مراتب بیشتر باشد.

محل زگیل تناسلی در مردان

مناطقی که فرد دچار زگیل تناسلی می شود  باتوجه به نوع ارتباط، در نواحی از جمله: آلت تناسلی، مقعد، دهان، لب ها، زبان و یا گلو است، اما باتوجه به جنسی کمی متفاوت است، در مردان زگیل تناسلی در نواحی زیر بیشتر دیده شده است:

• کشاله ران
  • داخل و یا اطراف مقعد
  • کیسه بیضه
  • آلت تناسلی

زگیل تناسلی در زنان در کدام نواحی است؟

• داخل و با اطراف مقعد
  • داخل واژن
  • حدوده اطراف واژن
  • روی دهانه رحم

آیا زگیل تناسلی متفاوت از سایر زگیل های بدن است؟

زگیل های ایجاد شده روی دست و سایر قسمت های بدن با ویروس زگیل تناسلی ناشی متفاوت است و این نوع زگیل ها منتقل نمی شوند و خطری ندارند.

عوارض خطرناک زگیل تناسلی

هر فردی می تواند به زگیل تناسلی دچار  شود اما ریسک این ویروس در موارد زیر بیشتر خواهد بود:

• افرادی که زیر 30 سال هستند.
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  • مادرشان هنگام تولد، مبتلا به ویروس زگیل تناسلی بوده است.

اما این ویروس می تواند در برخی موارد اندک خطراتی داشته باشد از جمله  ینکه این ویروس یکی از عوامل اصلی ایجاد سرطان دهانه رحم است و همچنین می تواند باعث سرطان آلت تناسلی و یا مقعد شود.

اگر شما یک خانم هستید و نگران ابتلا به ویروس HPV هستید، حتما درباره علائم این ویروس اطلاعات لازم را کسب کنید و سریعا به پزشک متخصص برای تخیص دقیق مراجعه کنید.

راه های پیشگیری از زگیل تناسلی

• واکسن هایی وجود دارد که می تواند زنانو مردان را از ابتلا به این ویروس حافظت کند.
  • استفاده از کاندوم در روابط جنسی
  • به طور کلی استفاده از موانع فیزیکی برای جلوگیری از انتقال در روابط جنسی
  • عدم داشتن تعدد شرکای جنسی

چه روش هایی برای تشخیص ویروس زگیل تناسلی جود دارد؟

زمانی که برای تشخیص این ویروس به متخصص زنان و پزشک متخصص مراجعه می کنید، نخست درباره وضعیت سلامتی و جنسی شما سوالاتی پرسیده خواهد شد از جمله : رابطه جنسی بدون استافده از کاندوم و.. که پاسخ به این سوالات در نحوه تشخیص این بیماری بسیار کمک کننده هستند.

پزشک ممکن است نیاز باشد معایناتی را انجام دهد.

در برخی موارد پزشک توصیه می کند تست پاپ اسمیر اجام دهد.

نحوه درمان زگیل تناسلی چگونه است؟

این ویروس همیشه منجربه عوارض شایع زگیل تناسلی نمی شود و در اکثر مواقع این ویروس به خودی خود از بین می رود و مشکل جدی برای سلامتی انسان ایجاد می کند.

این ویروس می تواند در سلول های پوستی ماندگار شود  و احتمال دارد فرد در طول زندگی به نوع دیگر آن مبتلا شود.

بنابراین کنترل این بیماری باتوجه به علائم آن بسیار حائز اهمیت است زیرا نخستین اقدام اساسی برای این ویروس آن است که از جلوگیری این بیماری پیشگیری کرد، زیرا ویروس زگیل تناسلی بدون آن که علائمی داشته باشد و یا حتی خود فرد بداند به آن دچار است، به فرد دیگری انتقال داده شود.

• برای درمان زگیل تناسلی روش های متعددی وجود دارد که برخی موارد نیاز است پزشک جراحی های جزئی نیز انجام دهد.
  • سوزاندن زگیل
  • درمان زگیل تناسلی و علائم آن با استفاده از لیزر