دکتر طاهره فروغی فر » بیماری های زنان » بهترین دکتر زنان برای درمان عفونت ادراری

بهترین دکتر زنان برای درمان عفونت ادراری

درمان عفونت ادراری در تهران توسط دکتر زنان خوب

.دراین مقاله از سایت دکتر طاهره فروغی فر ، فلوشیپ فوق تخصصی زنان، زایمان و جراح زیبایی زنان با ما همراه باشید.

عفونت ادراری، همان طور که از نامش پیداست عفونتی است که سیستم ادراری از جمله کلیه ها، مثانه، رحم و پیشابراه را درگیر می کند. احتمال بروز این عفونت در خانم ها بیشتر از آقایان می باشد. گاهی ممکن است خانمی چند مرتبه در سال، دچار عفونت ادراری شود.آن چه که اهمیت دارد این است که باید نسبت به درمان عفونت ادراری اقدام صورت گیرد.

عفونت ادراری یکی از شایع ترین دلایلی است که پزشک از خانم ها می خواهد که خود را بعد از رفتن به دستشویی، از جلو از سمت واژن به عقب خشک و تمیز کنند. پیشابراه، لوله ای است که ادرار را از مثانه به خارج از بدن ارسال می کند و در نزدیکی مقعد واقع شده است. طول پیشابراه در خانم ها کوتاه تر است و همین مورد، باعث می شود باکتری ها راحت تر به مثانه برسند.باکتری هایی مانند E.Coli می توانند از روده بزرگ به مقعد و یا پیشابراه و حتی مثانه برسند و در صورتی که نسبت به درمان اقدامی صورت نگیرد، شاهد بروز عفونت کلیه خواهیم بود.

 

drfoorooghi

 

علایم ونشانه های عفونت ادراری در زنان

  • عفونت ادراری در زنان یکی از مشکلات پرطرفدار است و ممکن است با علائم و نشانه‌های زیر همراه باشد:
    1. سوزش و درد در هنگام ادرار کردن: این یکی از شایع‌ترین علائم عفونت ادراری است. ممکن است حین ادرار کردن سوزش، درد و یا تحریک آور باشد.
    2. فراوانی ادرار: زنان ممکن است احساس داشته باشند که بیشتر از همیشه نیاز به ادرار کردن دارند. علاوه بر این، حجم ادرار هم ممکن است کاهش یا افزایش یابد.
    3. احساس تخلیه ناقص: ممکن است زنان پس از ادرار کردن احساس داشته باشند که مثل قبل کاملاً تخلیه نشده‌اند یا دوباره نیاز به ادرار کردن دارند.
    4. ادرار خونریزی: در صورتی که عفونت در سیستم ادراری به بخش‌های بالایی مثل مثانه و کلیه ها گسترش یابد، ممکن است علائم خونریزی در ادرار مشاهده شود.
    5. درد پایین شکم: عفونت ادراری ممکن است با درد و تورم در منطقه پایین شکم همراه باشد. این درد معمولاً در ناحیه مثانه قرار گرفته و ممکن است به حوض و قسمت تحتانی کمر هم انتشار یابد.
    6. عوارض سیستمیک (در صورت عفونت شدید): در موارد نادر، عفونت ادراری ممکن است عوارضی مانند تب، لرز، خستگی و دلیری را نیز در بر داشته باشد

رنگ عفونت ادراری در زنان

عفونت ادراری در زنان ممکن است با رنگ ادرار تغییر کند. در بسیاری از موارد، این علائم شامل:

  1. رنگ تیره‌تر ادرار: ادرار قهوه‌ای تیره، زرد تیره و یا کهربایی رنگ‌بندی نشان دهنده احتمال عفونت ادراری است.
  2. رنگ قرمز: اگر رنگ ادرار قرمز، سیاه یا صورتی شود، این ممکن است نشانه خونریزی باشد که در برخی از موارد به عنوان نتیجه عفونت ادراری رخ می‌دهد.
  3. ادرار مات: در بعضی از موارد، ادرار مات و کدر می‌شود. این ممکن است نشان از وجود باکتری‌ها، مواد شیمیایی یا خلال‌ها در ادرار باشد که از احتمال عفونت ادراری خبر دهد.

در حالت عادی، ادرار رنگ شفاف یا زرد روشن است و بدون بوی خاصی است. اگر شما تغییر در رنگ، بو، یا طبع ادرار خود مشاهده کرده‌اید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.

 

بیشتر بخوانید : جراحی افتادگی رحم

 

 درمان عفونت ادراری زنان در تهران

مصرف آنتی بیوتیک، شایع ترین راه درمان عفونت ادراری می باشد. توصیه می شود بیمار هر گونه داروی مصرفی را حتی بعد از شروع بهبودی، به پزشک خود اطلاع دهد.
نوشیدن مقادیر زیادی آب می تواند به دفع عفونت و باکتری ها از بدن کمک کند.
معمولا داروهایی از سوی پزشک تجویز می شود که به تسکین درد کمک می کنند.
برخی متخصصین به دنبال راه هایی برای پیشگیری و درمان عفونت ادراری هستند مانند واکسن و یا تقویت سیستم ایمنی.
گاهی ممکن است عفونت بعد از درمان، مجدد برگردد که در چنین شرایطی، مصرف آنتی بیوتیک برای مدت زمان طولانی تری تجویز خواهد شد.

در صورتی که فردی سه مرتبه و یا بیشتر در طول سال، به عفونت ادراری مبتلا شود، درمان عفونت ادراری بصورت زیر از سوی پزشک تجویز خواهد شد:

  •  دوز پایینی از آنتی بیوتیک برای مدت زمان طولانی به منظور پیشگیری ار بروز مجدد عفونت
  •  مصرف یک دوز آنتی بیوتیک بعد از رابطه جنسی
  • مصرف یک تا دور روز آنتی بیوتیک بعد از ظاهر شدن علائم
نکته بسیار مهم این است که در صورت وجود عفونت کلیوی، از مصرف داروهای ضد التهابی- غیر استروئیدی مانند ژلوفن و آسپیرین باید خودداری شود، چرا که این قبیل داروها احتمال بروز مشکلات کلیوی را افزایش می دهند.

بیشتر بخوانید : درمان زگیل تناسلی زنان

 درمان عفونت ادراری در تهران

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری زنان

بهترین آنتی‌بیوتیک برای عفونت ادراری در زنان بستگی به نوع عامل عامل‌زایی و حساسیت آن به آنتی‌بیوتیک‌ها دارد. با این حال، تعدادی از آنتی‌بیوتیک‌هایی که برای درمان عفونت ادراری در زنان استفاده می‌شوند، عبارتند از:

نیتروفورانتوئین (Nitrofurantoin): این آنتی‌بیوتیک به طور خاص برای عفونت‌های مجرای ادراری پایین، مثل سیستیت، توصیه می‌شود.

سپتراکسون (Cephalexin): این آنتی‌بیوتیک از گروه سفالوسپورین‌ها بوده و برای درمان عفونت‌های ادراری همچون سیستیت و عفونت‌های کلیه مدرکی استفاده می‌شود.

فوسفومایسین (Phosphomycin): این آنتی‌بیوتیک یک دوز تجویزی واحد است و معمولاً برای درمان سیستیت همراه با عفونت ادراری تکراری توصیه می‌شود.

سفتریاکسون (Ceftriaxone): این آنتی‌بیوتیک از گروه سفالوسپورین‌ها بوده و برای درمان عفونت‌های ادراری شدید مانند پیلونفریت، نفریت‌های باوردایی، و عفونت کلیه مدرکی تجویز می‌شود.

یوناسید (Unasyn): این آنتی‌بیوتیک ترکیبی از آمپی‌سیلین و سولبکتام بوده و برای درمان عفونت‌های ادراری با عفونت‌های ترکیبی باکتریایی تجویز می‌شود.

مهم است همواره با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما بر اساس شدت عفونت، حساسیت آزمایشی و سابقه پزشکی شما، آنتی‌بیوتیک مناسب را تجویز خواهد کرد. همچنین، حتماً دستورات پزشک را رعایت کنید و تمام دوره درمانی را به طور کامل به پایان برسانید

 

 

راهکار پیشگیری از بروز عفونت ادراری

رعایت موارد زیر می توانند در پیشگیری از بروز عفونت ادراری دخیل باشند:

  • تخلیه مثانه در صورت نیاز و اطمینان از تخلیه کامل مثانه
  • نوشیدن مقادیر زیاد آب در طول روز
  • عدم استفاده از محصولات بهداشتی زنانه مانند اسپری و یا دوش
  • تمیز کردن ناحیه تناسلی قبل از رابطه جنسی
  • ادرار کردن بعد از رابطه جنسی به منظور دفع باکتری هایی و جلو گیری از درمان عفونت ادراری که وارد پیشابراه می شوند
  • عدم پوشیدن لباس زیر تنگ

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]
برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *