سرطان دهانه رحم

دکتر طاهره فروغی فر ، فلوشیپ فوق تخصصی زنان، زایمان و جراح زیبایی زنان در این مقاله در مورد  سرطان دهانه رحم  برای شماعزیزان توضیح می دهند.باماهمراه باشید.

نوعی سرطان است که در سلولهای دهانه رحم – قسمت تحتانی رحم که به واژن متصل می شود – رخ می دهد.سویه های مختلف ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ، یک عفونت منتقله از طریق مقاربت جنسی ، نقش بسیار مهمی ‌در ایجاد سرطان دهانه رحم دارد.

هنگامی که در معرض HPV قرار می گیرید ، سیستم ایمنی بدن به طور معمول از آسیب رساندن ویروس جلوگیری می کند. با این حال ، در درصد کمی از افراد ، این ویروس سالها زنده می ماند و به فرایندی که باعث می شود برخی سلولهای دهانه رحم به سلولهای سرطانی تبدیل شوند ، کمک می کند.با انجام آزمایشات غربالگری و دریافت واکسنی که از عفونت HPV محافظت می کند ، می توانید خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش دهید.سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه معمولاً هیچ علائم و نشانه ای ایجاد نمی کند.

drfoorooghi

 

علائم و نشانه های پیشرفته تر بودن سرطان دهانه رحم عبارتند از:

خونریزی واژن پس از مقاربت ، خونریزی بین دوره های پریود یا بعد از یائسگی

ترشحات واژن آبکی و خونی که ممکن است بوی بدی داشته باشد

درد لگن یا درد هنگام مقاربت

 

از کجا سرطان دهانه رحم شروع می شود

سرطان دهانه رحم از آنجا شروع می شود که سلولهای سالم در دهانه رحم دچار تغییراتی (جهش) در DNA میشونداین اتفاق تحت تاثیر برخی عوامل مانند ویروس اچ پی وی و برخی از عوامل موجود در اسپرم در زمینه ی ضعف ایمنی فرد در DNA سلول ایجاد میشود.

سلول های سالم با سرعت تعیین شده ای رشد و تکثیر می کنند و در نهایت در یک زمان مشخص می میرند. جهش ها ی غیر طبیعی به سلول ها می گویند که رشد کنند و ازکنترل خارج شوند. سلولهای غیر طبیعی تجمع یافته ، یک توده (تومور) تشکیل می دهند. سلولهای سرطانی به بافتهای مجاور حمله کرده و می توانند از تومور جدا شده و درسایر نقاط بدن گسترش یابند (متاستاز کنند).

مشخص نیست که چه عواملی باعث سرطان دهانه رحم می شود ، اما مطمئنا HPV در این امر نقش دارد. HPV بسیار شایع است و بیشتر افراد مبتلا به ویروس در مواردزیادی به سرطان مبتلا نمی شوند. این بدان معناست که عوامل دیگر – از جمله محیط یا انتخاب شیوه زندگی – نیز تعیین می کند که شما به سرطان دهانه رحم مبتلا خواهید شدیا خیر.

سرطان دهانه رحم

 

بیشتر بخوانید : درمان تنبلی تخمدان

انواع سرطان دهانه رحم

نوع سرطان دهانه رحم در تعیین پیش آگهی و درمان شما مهم است. انواع اصلی سرطان دهانه رحم عبارتند از:

سرطان سلول سنگفرشی. این نوع سرطان دهانه رحم از سلولهای مسطح و نازک (سلولهای سنگفرشی) پوشاننده قسمت خارجی دهانه رحم ، که به داخل واژن باز می شود ،شروع می شود. بیشتر سرطان های دهانه رحم از نوع کارسینوم سلول سنگفرشی هستند.

آدنوکارسینوم این نوع سرطان دهانه رحم از سلولهای غده ای ستونی شکل که کانال دهانه رحم را پوشانده اند شروع می شود.گاهی اوقات ، هر دو نوع سلول در سرطان دهانه رحم نقش دارند.

سرطان دهانه رحم

عوامل خطر

عوامل خطر سرطان دهانه رحم عبارتند از:

هرچه تعداد شرکای جنسی شما بیشتر باشد – و تعداد شرکای جنسی شریک زندگی شما بیشتر باشد – احتمال اینکه شما به HPV مبتلا شوید بیشتر است.

فعالیت جنسی زودرسداشتن رابطه جنسی در سنین پایین خطر ابتلا به HPV را افزایش می دهد.

سایر عفونتهای مقاربتی (STI). ابتلا به سایر STI ها – مانند کلامیدیا ، سوزاک ، سفلیس و HIV / AIDS – خطر ابتلا به HPV را افزایش می دهد.سیستم ایمنی ضعیف اگر سیستم ایمنی بدن شما به دلیل دیگری ضعیف شده و HPV داشته باشد ، احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم بیشتر است.سیگار کشیدن. سیگار کشیدن با سرطان دهانه رحم سلول سنگفرشی همراه است.

قرار گرفتن در معرض داروی پیشگیری از سقط جنین. اگر مادر شما در دهه 1950 هنگام بارداری دارویی به نام دی اتیل استیل بسترول (DES) مصرف کرد ، ممکن است خطر ابتلا به نوع خاصی از سرطان دهانه رحم به نام آدنوکارسینوم سلول شفاف را داشته باشید.

جلوگیری

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم:

از پزشک خود در مورد واکسن HPV سوال کنید. دریافت واکسن برای جلوگیری از عفونت HPV ممکن است خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و سایر سرطان های مرتبط با HPV را کاهش دهد. از پزشک خود بپرسید آیا واکسن HPV برای شما مناسب است یا خیر.

آزمایشات پاپ اسمیر سالانه معمولی داشته باشید. آزمایش پاپ می تواند شرایط پیش سرطانی دهانه رحم را تشخیص دهد ، بنابراین می توان آنها را کنترل و یا برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم تحت درمان قرار داد. اکثر سازمان های پزشکی پیشنهاد می کنند تست های پاپ معمولی را از 21 سالگی شروع کنند و هر چند سال یکبار تکرار کنند.

رابطه جنسی ایمن را تمرین کنید. با اقدامات پیشگیری از عفونت های مقاربتی ، مانند استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی و محدود کردن تعداد شریک جنسی ، خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش دهید.

سیگار نکشید اگر سیگار نمی کشید ، شروع نکنید. اگر سیگار می کشید ، با پزشک خود در مورد راهکارهایی برای کمک به ترک سیگار صحبت کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *