دکتر طاهره فروغی فر » بیماری های زنان » بهترین دکتر جراحی کیست تخمدان در تهران

بهترین دکتر جراحی کیست تخمدان در تهران

جراحی کیست تخمدان در تهران

از شایع ترین چالش هایی که زنان در طول زندگی با آن روبرو هستند، بیماری های رحم و تخمدان است. از جمله این بیماری ها می توان به کیست تخمدان اشاره کرد.

کیست تخمدان چیست؟

این کیست ها توده هایی پر از مایع هستند که داخل یا روی تخمدان تشکیل می شوند. کیست های تخمدان تقریبا بی خطر می باشند؛ اما در صورت ایجاد درد یا عارضه های دیگر، نیاز به جراحی کیست تخمدان وجود دارد. در صورتی که در این زمینه به مشاوره و معاینه بالینی نیاز دارید، به مطب خانم دکتر فروغی مراجعه کنید.

 

جراحی کیست تخمدان در تهران

 

اینکه شما چه زمانی به جراحی کیست تخمدان نیاز پیدا می کنید، بستگی به نظر پزشک متخصص دارد. تخمدان ها در بدن تولید هورمون استروژن را به عهده دارند. معمولا درصد زیادی از زنان به کیست تخمدان دچار می شوند و در بیشتر مواقع نیز خود به خود بهبود پیدا می کنند. تا زمانی که کیست ها بزرگ نشده اند و احتمال سرطان تخمدان وجود ندارد، پزشکان جراحی را پیشنهاد نمی دهند؛ اما اگر با انجام سونوگرافی و آزمایشات خون، پزشک متوجه موارد مشکوکی شود، از بیمار می خواهد هر چه سریع تر عمل کند.

 

علت کیست تخمدان چیست؟

تخمدانها بخشی از سیستم تولید مثل در زنان هستند و مسئول تولید هورمون‌ها و تخمک‌ها هستند. علل احتمالی بروز تخمدان‌های چیست هر دو نسبی و غیرنسبی می‌توانند باشند.

علل نسبی شامل تنظیمات ژنتیکی و علائم خانوادگی می‌شود. یعنی اگر خانواده شما تاریخچه‌ای از بروز تخمدان چیست داشته باشد، شما نیز احتمالاً به این اختلالات در معرض خطر هستید. همچنین، مصرف برخی داروها، مانند داروهای آندروژنی (هورمونهای مذکر) و داروهای کمک‌کننده برای باروری، ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند و باعث ایجاد تخمدان چیست شوند.

علل غیرنسبی شامل موارد زیر می‌شود:

  1. سن: با تقدم سن، تخمدان‌ها معمولاً کاهش فعالیت خود را شروع می‌کنند و در نتیجه تولید تخمک کاهش می‌یابد.
  2. بیماری‌ها: برخی از بیماری‌ها می‌توانند منجر به بروز تخمدان چیست شوند. به عنوان مثال، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)، که یک اختلال هورمونی است، ممکن است علت اصلی بروز تخمدان چیست باشد.
  3. جراحی: عمل‌های جراحی در نزدیکی تخمدان‌ها ممکن است منجر به صدمه دیدن آنها و کاهش تولید تخمک شوند.
  4. درمان‌های شیمیایی و تابشی: تحمل درمان‌های شیمیایی و تابشی ممکن است باعث کاهش فعالیت تخمدان‌ها شود و بروز تخمدان‌های چیست را ایجاد کند

 

بیشتر بخوانید : درمان عفونت زنان

 

انواع کیست تخمدان

کیست‌های تخمدان ممکن است از نظر ساختاری و طبیعتشان متفاوت باشند. برخی از انواع شایع کیست تخمدان عبارتند از:

  1. کیست فولیکول: این کیست‌ها در هنگام فرآیند تخمک‌گذاری در دوران تخمک‌رسانی تشکیل می‌شوند. اغلب این کیست‌ها خودبخود برطرف می‌شوند و نیاز به درمان خاصی ندارند.
  2. کیست قرصی: این نوع کیست‌ها به دلیل اضافه شدن بیش از حد بقایای لایه داخلی قرص تخمدان شکل می‌گیرند. غالباً بی‌خطر هستند و برای درمان ممکن است نیاز به تجویز داروها یا جراحی کوچک داشته باشند.
  3. کیست قوچی: این کیست‌ها به دلیل بزرگ شدن قوچ تخمدان شکل می‌گیرند. آنها می‌توانند درد و تنگی در ناحیه تخمدان ایجاد کنند و به جراحی نیاز داشته باشند.
  4. کیست درموئید: این نوع کیست‌ها از بافت‌های پوستی تخمدان تشکیل می‌شوند و معمولاً بی‌خطر هستند. اگر این کیست‌ها درد یا علایم مشکوک دیگری ایجاد کنند، ممکن است نیاز به بررسی بیشتر و درمان داشته باشند.
  5. کیست چربی: این کیست‌ها حاوی چربی هستند و معمولاً بی‌خطرند. اگر این کیست‌ها بزرگ شده و به علایم ناراحت‌کننده‌ای منجر شوند، ممکن است نیاز به تخلیه آنها از طریق جراحی داشته باشند

 

جراحی-کیست-تخمدان- در -تهران

 

علایم کیست تخمدان

علایم کیست تخمدان ممکن است در هر فردی متفاوت باشد و ممکن است به خاطر اندازه، نوع و موقعیت کیست‌ها متغیر باشد. در برخی موارد، کیست‌های تخمدان بدون علائم خاصی وجود داشته باشند و صدف یا شروع ناگهانی علایم نداشته باشند. اما در برخی موارد، علایم زیر ممکن است نشانه‌های بروز کیست تخمدان باشند:

  1. درد شکم و ناحیه تخمدان: شامل درد یا ترشح در ناحیه تخمدان است که ممکن است به یک یا هر دو طرف شکم تیره یا سنگین شود.
  2. تورم شکم: در برخی موارد، بزرگ شدن یک یا هر دو تخمدان به شکل یک توده قابل لمس در شکم می‌تواند رخ دهد و منجر به احساس تورم شکمی شود.
  3. تغییرات در قاعدگی: ممکن است باعث تغییر در نظم و شدت قاعدگی شود، مانند قاعدگی نامنظم، خونریزی دوره‌ای یا قاعدگی درازمدت و بیش از حد.
  4. درد و ناراحتی جنسی: بروز کیست تخمدان ممکن است باعث درد و ناراحتی در هنگام رابطه جنسی، آلت تناسلی یا منطقه تخمدان شود.
  5. تغییرات وزن: در برخی موارد، بروز کیست تخمدان می‌تواند منجر به تغییرات وزن ناگهانی، افزایش وزن ناشی از تجمع مایعات در شکم و استخوان‌ها شود.
  6. علائم متابولیک: در برخی موارد، کیست‌های تخمدان می‌توانند منجر به علائم متابولیک مانند افزایش رشد مو، لکه‌های تیره رنگ در پوست (آکانتوز نیگریکا)، تغییرات در سطح قند خون و سایر علائم مشابه شود.

 

در این زمان بهترین کار این است به مطب خانم دکتر فروغی متخصص زنان مراجعه کنید. ایشان بعد آزمایش و انجام سونوگرافی، خواهند گفت که آیا به جراحی کیست تخمدان نیاز دارید یا خیر. در صورت نیاز به عمل، درباره انواع متد جراحی، آمادگی های قبلی برای جراحی و مراقبت های بعد جراحی، اطلاعاتی در اختیارتان خواهد گذاشت.

 

بیشتر بخوانید : انواع ترشحات واژن[/box]

 

 

انواع روش های جراحی کیست تخمدان؛ دیدگاه بهترین دکتر جراحی کیست تخمدان در تهران

عمل کیست تخمدان به دو روش انجام می شود و انتخاب هر کدام از آنها بستگی به نظر پزشک دارد. در جراحی تخمدان، دو متد لاپاراسکوپی و لاپاراتومی مرسوم است. البته اندازه کیست تخمدان در انتخاب هر کدام از این روش ها تاثیر دارد.

رایج ترین نوع کیست تخمدان، عملکردی یا Functional است که حاصل فعالیت تخمدان ها بوده، به طور طبیعی نیز از بین می روند. از انواع این کیست ها می توان به کیست های فولیکولی و لوتئال اشاره کرد؛ ولی نوع دیگری از کیست ها در تخمدان تشکیل می شود که به آنها غیر عملکردی یا  Nonfunctional می گویند.

این نوع از کیست ها به جراحی نیاز دارند، چون آنها بیماری زا هستند و در دو دسته پاتولوژیک و غیر پاتولوژیک قرار می گیرند. توده های خوش خیم و بدخیم در این گروه جای دارند. پزشکان با تشخیص نوع بیماری، جراحی کیست تخمدان را انجام می دهند.

 

جراحی کیست تخمدان به روش لاپاراسکوپی (Laparoscopy)

عمل جراحی کیست تخمدان با روش لاپاراسکوپی، کاملا غیر تهاجمی می باشد و برای برداشتن کیست های تخمدان نیازی به عمل باز نیست. در این متد، قسمت هایی از شکم برش های کوچک زده می شود و با ابزارهای لازم، کیست ها را تخلیه می کنند. عوارض و پیامدهای جراحی با لیزر بسیار کم است. زنانی که با این شیوه درمانی، معالجه می شوند، زودتر بهبود پیدا می کنند. جراحی حدود یک ساعت طول می کشد و بیماران تا دو سه ساعت باید تحت نظر پزشک باشند. خانم دکتر فروغی این متد را برای درمان کیست های کوچک به کار می گیرد؛ اما اگر عارضه شدیدتر و کیست های تخمدان بزرگ باشند، از روش لاپاراتومی استفاده می کند.

 

جراحی کیست تخمدان با روش لاپاراتومی (Laparotomy)

عمل کیست تخمدان با متد لاپاراتومی، وقتی انجام می شود که کیست تخمدان بزرگ است یا پزشک متخصص مشکوک به سرطان تخمدان می باشد. برش های ایجاد شده نسبت به لیزر بزرگتر و در زیر شکم ایجاد می شوند تا جراح به تخمدان دسترسی داشته باشد. در برخی مواقع، جراح علاوه بر کیست، تخمدان را نیز خارج می کند. دوران نقاهت عمل باز بیشتر بوده، بیمار حدود دو یا سه روز در بیمارستان بستری می شود.

 

عمل-کیست-تخمدان

چه زمانی به جراحی کیست تخمدان نیاز است؟ دیدگاه بهترین دکتر جراحی کیست تخمدان

انجام جراحی کیست تخمدان از جمله مواردی است که در صورت لزوم توسط خانم دکتر فروغی به بیماران توصیه می شود. از نظر ایشان، بیشتر کیست های تخمدان، خود به خود از میان می روند؛ اما برخی کیست ها هستند که بیماران را با چالش های جدی تری مواجه می کنند. در این صورت حتما جراحی را توصیه می کنند.

گاهی انتخاب جراحی کیست تخمدان برای تشخیص و پیشگیری از سرطان تخمدان انجام می شود؛ اما این جراحی با اهداف دیگری نیز صورت می گیرد. وجود برخی علائم در زنان، متخصصین را وا می دارد که از انواع روش های درمانی برای بهبود مشکلات تخمدانی زنان استفاده کنند. در صورتی که پزشکان نشانه های زیر را در تخمدان های بیماران مشاهده کنند، جراحی را توصیه می کنند.

  • توده های تخمدانی در هر دو تخمدان
  • کیست هایی که بزرگتر از 7 سانتی متر هستند.
  • کیست هایی که با روش دارو درمانی کوچکتر نشده اند.
  • کیست هایی که در سونوگرافی ، فعالیت های غیر طبیعی آنها مشاهده شود.
  • دوران پریودی دختران شروع نشده باشد.
  • بیمار بعد یائسگی دچار کیست تخمدان شده باشد.
  • کیست هایی که پاره شده اند و بیمار خونریزی شدید دارد.
  • در صورتی که تخمدان ها دچار پیچ خوردگی شوند.

 

 

مزیت های جراحی کیست تخمدان برای زنان

به طور کلی تشخیص جراحی کیست تخمدان به پزشک متخصص بستگی دارد. در صورتی که پزشکان انجام عمل جراحی را ضروری بدانند، بهترین کار این است که برای پیشگیری از عواقب احتمالی و بازیابی سلامتی، عمل را انجام دهید. شاید بپرسید چرا؟

به این دلایل :

  • احتمال پیچیدگی تخمدان ها کمتر می شود.
  • با برداشتن کیست دیگر از درد و خونریزی های شدید دوران قاعدگی خبری نیست.
  • با برداشتن کیست های مشکوک، سلامتی تان تضمین می شود.

 

 

بیشتر بخوانید : درمان تنبلی تخمدان

 

جراحی کیست تخمدان در دوران بارداری

یکی از سوالات رایج بانوان از خانم دکتر فروغی، درباره جراحی کیست تخمدان در دوران بارداری است. اگر در دوران بارداری، کیست ها خونریزی کنند، جراح مجبور است با روش لاپاراسکوپی، کیست ها را خارج کند. هر چند به نظر خانم دکتر فروغی بهتر است، جراحی به بعد موکول شود؛ اما در صورت وخیم تر شدن اوضاع بیمار، آن را باید انجام داد.

 

سرطان-تخمدان

 

 

آیا بعد از عمل کیست تخمدان، برای بیمار عوارضی ایجاد می شود؟

بعد هر عمل جراحی، برای بیماران عوارضی به وجود می آید که برخی از آنها طبیعی هستند. از عمومی ترین عوارض هایی که بعد عمل کیست تخمدان به وجود می آید، شامل سرگیجه، تهوع، درد شانه ها، نفخ شکم، گرفتگی های شکمی و گلودرد در صورت استفاده از لوله تنفسی می باشد. بیشتر این عوارض کاملا نرمال هستند. علائمی مثل سرگیجه و تهوع در نتیجه داروهای بیهوشی است. بسیاری از این مشکلات بعد دو سه روز رفع می شوند. در 48 ساعت اول، خونریزی های واژینال وجود دارد، بنابراین با دیدن این نشانه اصلا نباید به خود استرس و نگرانی راه دهید.

 

مراقبت های بعد از جراحی کیست تخمدان

عمل جراحی کیست تخمدان را چه با روش لاپاراسکوپی انجام دهید چه با لاپاراتومی، حتما باید بعد جراحی از خود مراقبت کنید. با انجام مراقبت های پس از عمل، روند بهبودی زودتر طی خواهد شد. مهم ترین نکات طلایی مراقبت های بعد عمل عبارت است از:

  • در صورت درد از مسکن های ایبوپروفن و پاراستامول استفاده کنید.
  • رژیم غذایی که پزشک معالجه تان توصیه کرده، رعایت نمایید.
  • توصیه های دارویی را رعایت کنید.
  • از بلند کردن اجسام سنگین در خانه تا 4 هفته پرهیز کنید.
  • برای تسریع بهبودی، روزانه 10 تا 15 دقیقه پیاده روی کنید.
  • اگر پزشک از بخیه های جذب استفاده نکرده باشد، پس از 6 یا 7 روز به پرستار مراجعه کنید تا بخیه ها را بردارد.

 

 

 

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 2.5]
برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *